Aanhanger in brand

27-06-2020

Het is bijna half vier in de morgen als ik plotseling rechtop zit in mijn bed. Het harde gepiep van mijn pager heeft mij enkele tellen hiervoor doen wakker schrikken. Direct grijp ik mijn pager van het nachtkastje om te zorgen dat niet het hele huis wakker wordt. Een snelle blik op het schermpje vertelt me dat ik haast moet maken...prio 1 staat er. Tijdens het aankleden nogmaals een blik op mijn pager: Brand wegvervoer (aanhanger). Binnen een minuut sta ik bij mijn auto en ga ik op weg naar de kazerne. Onderweg in het stille dorp zie ik hier en daar collega's die net als ik zojuist ook zijn wakker gepiept. Op de kazerne wordt er snel omgekleed en spoeden we ons naar de tankautospuit. In de tankautospuit neem ik contact op met de meldkamer en hoor ik dat er maar één melding is binnengekomen van een aanhanger in brand. Het zou dus kunnen dat het wel meevalt want anders zijn er meestal wel meerdere meldingen. Even later komen we in de buurt van het adres en krijgen we zicht op het incident. De informatie klopt niet helemaal met het beeld dat we krijgen. In de straat treffen we een bestelbusje aan die aan de voorkant in brand staat. Aan de andere kant van de weg staan twee aanhangers waar ook rook uitkomt. Als we uitstappen laat ik gelijk een hogedrukslang inzetten op de brand. Bij de meeste branden staan er al diverse buurtbewoners ons op te wachten. In dit geval is er niemand te zien die ons enige informatie kan geven over de eigenaar van het bestelbusje. Ik vraag de meldkamer om ook een politie-eenheid onze kant op te sturen omdat we met elkaar een vermoeden hebben dat het hierom brandstichting gaat. Een spoor op het wegdek verraad dat er met vloeistof is gegoten, en daarna in brand is gestoken. Een eind verderop staat een man onze verrichtingen te volgen. Ik loop naar hem toe en hij vertelt dat hij de melder is en dat er eerst alleen een aanhanger in brand stond en dat even later de brand over de weg naar de bestelwagen oversloeg. Zijn verhaal bevestigt ons vermoeden van brandstichting met een vloeistof. Ik laat de jongens zo voorzichtig mogelijk een blussing doen om geen sporen te wissen. De bedrijfswagen staat voor een oprit van een woning en ik besluit de gok te wagen dat daar dus ook de eigenaar woont. Mijn vermoeden blijkt te kloppen en even later staat er een wat verbouwereerde eigenaar naast me te kijken naar zijn aan de voorkant uitgebrande bestelbusje. Gelukkig is de politie snel ter plaatse en ik vertel hen onze bevindingen en vermoedens. Ze stellen ook een onderzoek in en gaan in gesprek met de eigenaar. Ons werk is gedaan en de meldkamer vraagt of we nog even langs een ander adres willen rijden want er is een melding van wateroverlast binnengekomen. Op dat adres aangekomen kunnen we helaas niets betekenen voor de bewoners omdat het grondwater te hoog staat in de kelder. Het water wegpompen heeft geen zin omdat het even later er dan gewoon weer staat. Opnieuw roept de meldkamer ons op en worden we gevraagd om nog even terug te keren naar het brandadres van zojuist. De eigenaar heeft gevraagd of we de bestelbus even weg willen slepen van voor zijn uitrit zodat hij eruit kan met zijn andere auto. We parkeren onze tankautospuit achter het voertuig en met de bumperlier slepen we de wagen een aantal meter naar achteren. Daarna keren we terug naar de kazerne. Het was weer een nachtje met weinig slaap.