Aanhangwagen

15-02-2024

Het is donderdagmorgen als ik samen met een collega me meld op een kazerne in onze regio. Vandaag hebben we een rijtraining voor het rijden met een tankautospuit met optische en geluidsignalen. Zo af en toe moet je als chauffeur een training volgen om te laten zien dat je nog vakbekwaam bent in het rijden met prio 1 en 2. We rijden samen met de rijinstructeur in de omgeving en ontvangen tips en tops over ons rijgedrag. Na twee uur ben ik de sirene boven mijn hoofd wel zat en komen we weer terug op de kazerne waarvandaan we zijn vertrokken. De komende jaren ben ik weer voldoende vakbekwaam om de tankautospuit of een ander voertuig van de brandweer te mogen besturen bij prio 1 en 2. Op onze eigen kazerne haal ik de dienstauto op omdat ik deze middag piket heb als bevelvoerder. Thuis rommel ik nog wat in en om het huis en halverwege de middag ben ik weer op de kazerne omdat ik met een andere collega nog naar een opdracht van zijn bevelvoerdersopleiding zou kijken. We nemen de opdracht door en we praten samen over ons mooie brandweerwerk. Op welke manier geef je leiding bij een incident en hoe communiceer je naar je collega's als je opdrachten uitdeelt. Na de opdracht besluit ik de dienstauto op de kazerne te laten staan want mijn piketdienst is bijna voorbij. Ik ben net thuis als de pager aan mijn broeksriem begint te piepen en trillen. Op het display verschijnt de tekst: Prio 1 Brand wegvervoer (aanhanger) in een van de straten in de wijk achter de kazerne. Ik spring weer in de auto en rij voor de zoveelste keer vandaag richting de kazerne. Vlakbij de kazerne kijk ik richting de wijk waar de brandmelding vandaan komt. We gaan niet voor niets want ik zie donkere rookwolken in de verte boven de huizen uitkomen. De ploeg op de kazerne is snel compleet en niet veel later vetrekken we richting het opgegeven adres. Er zou een aanhangwagen in brand staan nabij een woning. Ik laat voor de zekerheid iedereen even ademlucht omhangen omdat er behoorlijk wat rookontwikkeling is. Als we aankomen kunnen we niet helemaal in de buurt van de aanhanger komen want die staat op een smal pad aan de overkant van een grasveldje. Ik laat een O-bundel afleggen om de eerste blussing in te zetten. Ik ga zelf op zoek naar de eigenaar om uit te zoeken wat er in de grote aanhangwagen zit. Ik moet mijn eigen ademlucht aankoppelen om langs de brandende aanhanger te lopen. Aan de andere kant tref ik een meneer aan die op zijn sokken naar de brandende aanhanger staat te kijken. Het blijkt de eigenaar van de aanhanger te zijn en hij vertelt me dat hij de aanhanger nog snel van de oprit heeft getrokken om te voorkomen dat de woning ook bij de brand betrokken zou raken. Helaas voor hem is dit niet helemaal gelukt want zowel in de ramen van de deuren naar de garage als de ramen van de eerste verdieping zitten grote barsten. De warmte heeft het glas laten springen en ik vermoed dat ook in de woning rook zal staan. Hij vertelt me dat zijn dochter in de auto zit en zijn zoontje en vrouw niet thuis zijn. Er is niemand meer in de woning en spreek met hem af dat er ook niemand meer naar binnen mag voordat we hebben gemeten op koolmonoxide. Ik informeer naar de inhoud van de aanhangwagen en hij vertelt me dat er een kart in staat en ook nog een aantal jerrycans met brandstof. Ik breng de ploeg op de hoogte en we zien dat de brand op één plek in de aanhanger ook niet snel minder wordt terwijl er wordt geblust.

Foto's: Gerard van Helden

Ik besluit de hosemaster in te zetten om de vloeistofbrand af te blussen. Helaas blijkt deze defect te zijn en kunnen we dus niet met schuim de brand afblussen. Het volgende plan is dat we de vloeistofbrand gecontroleerd laten uitbranden en zorgen daarbij dat er geen brandende vloeistof het riool in loopt. Ik zie dat er toch heel wat vloeistof samen met het bluswater in één van de straatkolken verdwijnt en vraag via de meldkamer iemand van de gemeente ter plaatse. De aanhanger blokkeert een voet- en fietspad voor de buurtbewoners en zal dus moeten worden afgevoerd. Nu deze op de openbare weg staat moet de gemeente daar ook van op de hoogte worden gebracht. Één van de ploegen controleert inmiddels de woning op koolmonoxide en treft nog rook aan op de eerste verdieping. Ook de meter geeft een lage concentratie van koolmonoxide aan dus het is nodig om de woning te ventileren. De bewoonster is inmiddels ook thuisgekomen en is heftig geschrokken van het hele gebeuren. Van de kart en de aanhanger is heel weinig meer over. De bewoner vertelt me dat de kart van zijn zoontje is en dat hij net is aangeschaft. De volgende dag zou het eerste proefrondje met de kart worden gereden. Mogelijk is het opladen van de accu's de oorzaak geweest van het ontstaan van deze catastrofe. De jongen is nog bij een vriendje aan het spelen en weet nog niets van de brand. Vanuit de regio komt een voertuig om schone pakken te brengen voor de collega's die vervuild zijn geraakt bij deze brand. Ook de O-bundel wordt omgewisseld omdat deze heel vuil is geworden. We maken onze ademlucht weer in orde en ik draag het incident over aan de dame van de gemeente die inmiddels ter plaatse is gekomen. De eigenaar zal bij zijn verzekering zelf melding maken van de opgelopen schade. De woning is weer rook en koolmonoxide vrij dus de bewoners mogen weer in de woning. Ik wens ze sterkte met het feit dat ze hun zoontje nog op de hoogte moeten brengen dat zijn kart nog voor het eerste rondje in vlammen is opgegaan. We vervangen op de kazerne de hosemaster voor een andere die het, na een test, wel blijkt te doen. We zijn weer klaar voor de volgende klus.