Afgekoeld?

09-09-2023

Het is zaterdag aan het begin van de avond als ik samen met het gezin terug rij van een dagje strand. De temperatuur is nog steeds hoog maar we zijn op deze warme dag heerlijk afgekoeld door het koude zeewater. We zijn laat van het strand vertrokken en inmiddels hebben we al aardig trek in het avondeten. Ik neem op de rijksweg de afslag naar onze gemeente en zet me met een korte handeling op mijn pager mij weer beschikbaar voor de uitruk. Doordat andere collega's in de gemeente zijn gebleven kon ik vandaag genieten van een dagje strand met het gezin. Er is geen uitruk geweest en vanaf nu doe ik weer mee in de bezetting. We rijden net de gemeente in als de pager aan mijn broeksriem begint te trillen en piepen. Een korte blik op het schermpje en ik weet dat haast geboden is. Prio 1 Woningbrand in één van de straten van onze buurgemeente. Ondanks dat deze straat niet in onze gemeente ligt is onze post er, volgens het systeem, het snelst en zodoende worden wij gealarmeerd. Met een auto vol strandgasten kom ik als eerste aan op de kazerne. Omdat ik geen bevelvoerder van dienst ben stap ik als chauffeur achter het stuur van de tankautospuit. Zodra we compleet zijn zet ik de tankautospuit in beweging en rukken we uit naar het opgegeven adres. Mijn voltallige gezin staat ons bij de poort van de kazerne na te kijken. Er wordt door buurtbewoners rook ontdekt in een seniorenwoning. De bewoner zou al buiten zijn en ze hebben geen idee wat er in brand staat. Terwijl mijn collega's zich klaarmaken voor de inzet focus ik me op het verkeer. Mijn stratenkennis is redelijk goed maar waar deze straat exact ligt weet ik niet uit mijn hoofd. Een collega achterin laat me telkens weten wanneer ik moet afslaan. In de buurt van het adres staat al iemand op de weg die ons de woonwijk wijst waar we in moeten. Even later staan we voor een kleine seniorenwoning met zwartgeblakerde ramen. De bewoner is uit de woning maar heeft wel rook ingeademd, een ambulance is onderweg. De bevelvoerder kiest voor lage druk O-bundel en we gaan via de achterzijde van de woning inzetten. Ik zorg ervoor dat er water op de slang komt waarmee geblust gaat worden. In de watertank van de brandweerwagen zit voldoende water om mee aan de slag te gaan. Op verzoek van de bevelvoerder zorg ik ook dat de ladder klaar ligt om ook nog een inspectie op het dak van de woning te doen.

De ploeg binnen meld dat ze de vuurhaard hebben gevonden en aan het blussen zijn. Ik begrijp dat er ook nog een kat en een vogel in de woning moeten zijn en dat de collega's daar naar op zoek zijn. Een ambulance arriveert en ontfermt zich over de bewoner van de woning. Ze besluiten hem mee te nemen naar het ziekenhuis voor verdere behandeling. Tussen de groep met omstanders ontdek ik plots een aantal strandgasten. Het zijn mijn vrouw en dochters die even polshoogte komen nemen. Ik kan inmiddels wel weer een frisse duik in zee gebruiken want ik ben compleet doorgezweet in het warme bluspak.

Mijn collega's binnen zullen het nog wel warmer hebben dan ik en ik besluit een emmer water te tappen en gooi daar een heel aantal flesjes water en energiedrank in. Ik maak de bevelvoerder erop attent dat er drinken bij de tankautospuit te halen is. Hij laat de ploegen om de beurt even wat drinken want de buiten temperatuur is nog behoorlijk hoog. De vogel is inmiddels gevonden maar heeft deze brand helaas niet overleeft. De kat blijft onvindbaar en is mogelijk in alle chaos het huis ontvlucht. De bevelvoerder laat i.v.m. de warmte een tweede tankautospuit komen om ons te assisteren bij de inpakken en opruimen van alle materialen. Vanuit de regio komt er een voertuig met schone pakken en schoonmaakmiddelen ter plekke. De brand is uit, maar de schade in de woning is zeer groot. De woning is voorlopig onbewoonbaar geworden en de stichting Salvage komt ter plekke om de verdere afhandeling van de schade op te pakken.

We maken alle gebruikte materialen schoon en de collega's die binnen zijn ingezet krijgen nieuwe bluspakken. Moe maar voldaan keren we terug naar de kazerne. Ik heb inmiddels een rammelende maag maar voordat ik ga eten stap ik thuis eerst onder de douche om af te koelen en schoon te worden.