Auto in brand

14-05-2021

Het is even na half twaalf in de avond als mijn pager afgaat. Een blik op de pager zegt me haast te maken. Er wordt een auto in brand gemeld in één van de straten van ons dorp. De afgelopen weken hebben we vaker autobranden gehad. Mijn gedachten gaan een aantal jaren terug toen we ook in deze straat een autobrand hadden. Toen was zwaar vuurwerk of een explosief de oorzaak van de autobrand. Op de kazerne haasten we ons met omkleden en stappen we in de tankautospuit. Met een stage bevelvoerder voorin rukken we uit richting het incident. De manschappen van de aanvalsploeg zijn druk bezig met het omhangen van hun ademluchttoestel. Ik zit zelf in de waterploeg en gids de chauffeur naar het juiste adres. Tijdens de rit wordt me duidelijk dat we naar dezelfde locatie gaan als een aantal jaar geleden. Als we bijna ter plekke zijn worden we door buurtbewoners naar de juiste locatie gewezen. De auto staat op een soort binnenplaats onder een groot houten balkon van een woning. De bevelvoerder geeft opdracht om twee hogedrukstralen in te zetten. Ik spring uit de wagen en pak direct één van de hogedrukstralen en begin deze af te rollen richting de auto die in brand staat. Vanaf afstand begin ik gelijk de blussing en geef de straal even later over aan mijn collega die inmiddels zijn ademlucht heeft aangekoppeld.

We krijgen opdracht om ook ademlucht om te gaan hangen. Door de brand is er bij verschillende woningen in de directe omgeving rook en stank overlast ontstaan. Als eerste krijgen we de opdracht om de woning van de eigenaar van de auto te onderzoeken. De woning bevind zich achter en boven de auto. Ik spreek een huilende vrouw en vermoed dat zij ook bewoonster van het pand is. Het blijkt te kloppen en ze geeft mij de sleutels van de woning. Na onderzoek blijkt er lichte rook in de woning te staan en meten we een kleine concentratie koolmonoxide. We stellen de overdrukventilator op bij de voordeur van de woning en openen boven een raam en proberen op die manier de rook uit de woning te ventileren. We gaan op zoek naar sleutels en bewoners van andere woningen om ook die te controleren. Het blijkt een hele puzzel om uit te zoeken wie waar woont want de hele buurt staat inmiddels buiten. We vinden de juiste personen en controleren weer op rook en koolmonoxide. De woningen zijn allemaal vrij van koolmonoxide, wel is de geur van brand goed te ruiken. We controleren opnieuw de woning van de eigenaar van de auto en deze is nu ook vrij van koolmonoxide en rook. De politie is inmiddels druk bezig met het onderzoek naar de oorzaak van de brand. Het is ons wel duidelijk dat deze auto niet spontaan in brand is gevlogen. We controleren nog wat fietsenschuurtjes en het balkon boven de brand om er zeker van te zijn dat de brand zich niet verder heeft uitgebreid. De bevelvoerder heeft nieuwe bluspakken laten komen voor de collega's die de auto hebben geblust en daarbij vuil zijn geworden. We pakken de tankautospuit weer helemaal in en keren rond half twee in de nacht terug naar de kazerne.