Autobrand

05-12-2021

Het is zondagmiddag rond half vier en ik lig even lekker op bed om op deze rustdag te genieten van die rust. Over een half uur kunnen we weer online een kerkdienst beluisteren via de livestream. De pager, die op het nachtkastje ligt, gaat af en ik kijk met een half open oog of ik haast moet maken. Prio 1 Brand wegvervoer (auto) staat er in het display. Ondank het feit dat er meestal niet veel meer te redden is aan een auto die echt in brand staat maak ik toch haast met het aankleden. De dienstauto brengt me met gezwinde spoed op de kazerne. Samen met de andere opgekomen collega's kleed ik me om en gaan we richting de tankautospuit. Zodra we uitrukken vraag ik aan twee collega's om ademlucht om te hangen. De locatie waar we naar toe rijden is vlakbij de snelweg. De waterploeg laat me weten dat daar geen waterwinning is. De stage-bevelvoerder die deze uitruk mee is stelt voor om eventueel een schuimbluseenheid mee te laten rijden mochten we te weinig water bij ons hebben. Ik besluit daar even mee te wachten en eerst maar eens te kijken wat we ter plekke gaan aantreffen. De ervaring leer inmiddels dat we dit soort branden meestal wel met de tankinhoud van de tankautospuit aankunnen. Vanuit de verte zien we dat het voertuig aan de voorkant in brand staat.

Een brandweercollega die toevallig langskwam in een dienstauto heeft samen met de wijkagent van de politie het verkeer al geregeld dus we kunnen ons direct gaan richten op de brandbestrijding. Zodra onze tankautospuit stil staat begint de aanvalsploeg met een hogedrukslang het voertuig te blussen. Ik vraag de wijkagent wie de eigenaar van het voertuig is. Hij wijst op een man en een vrouw die samen met een klein meisje een eindje verderop bedremmeld staan te kijken hoe hun auto afbrand. Ik vraag de man naar het ontstaan van de brand. Hij verteld dat ze inkopen in de grote stad hadden gedaan en dat ze net van de snelweg afkwamen toen een medeweggebruiker de bestuurder erop wees dat er vlammen onder de auto zichtbaar waren. De auto is toen snel in de berm gezet en daar is hij verder in brand gevlogen.

Ik vraag of er nog waardevolle spullen in de auto liggen. De man bevestigd dat de inkopen die net gedaan zijn er nog in liggen. Ik laat de ploeg die niet aan het blussen is de spullen uit de auto halen voordat er nog meer schade ontstaat. De behulpzame brandweercollega bied aan om de eigenaar, na dat de auto is opgehaald door de berger, thuis te brengen. Ik zie dat de collega's de brand onder controle hebben en de stage-bevelvoerder merk op dat de bluspakken vies zijn geworden bij de blusactie. Hij adviseert mij om hiervoor nieuwe bluspakken te laten komen en ik regel via de meldkamer dat dit ook gebeurd. Na het blussen zetten we de tankautospuit op het fietspad zodat de weg weer vrij is en het verkeer weer kan doorrijden. We wachten nog even op schone bluspakken en als ook dit geregeld is kunnen we terug naar de kazerne.

De behulpzame collega wacht samen met de eigenaar nog even op de berger. Op de kazerne maken we het voertuig weer in orde en keert iedereen weer huiswaarts. Ik kan halverwege de (online) kerkdienst aansluiten om ook daarvan nog een gedeelte mee te maken.