Bij nacht en ontij

19-06-2021

Het is zaterdagavond, bijna middernacht, en ik zit onderuit gezakt op de bank. Buiten is het donker en de regen klettert tegen de ramen. Het onweert en de felle lichtflitsen van de bliksem komen telkens de woonkamer in. Ik heb zojuist even de weersverwachtingen bekeken en het blijft nog wel even regenen en onweren. De pieper laat zich horen...Prio 2 Stormschade staat er in het display. Ik kom overeind van de bank en loop naar de voordeur. De regen komt met bakken uit de hemel dus trek ik een sprintje naar de dienstauto die voor het huis staat. Rustig rij ik naar de kazerne waar inmiddels ook al andere gealarmeerde collega's zijn aangekomen. We kleden ons om en ik hoor een collega zeggen dat het gaat om een blikseminslag in een boom. In de tankautospuit waarschuw ik even dat we niet zonder helm buiten het voertuig komen en voorzichtig zijn in de buurt van hoge bomen. Als we ter plekke komen ga ik samen met de eerste ploeg een verkenning uitvoeren. De boom die getroffen is staat op een klein pleintje tussen een school en een kinderopvang en ook dicht bij een rijtje huizen. Eén van de bewoners staat bij de deur en vertelt ons dat het wel leek alsof het oorlog was. Hij wijst op een boom die vlakbij op het plein van de school staat. De boom is flink beschadigd en met de zaklamp constateren we diverse scheuren in de stam en er ontbreekt een stuk van de top. Het plein rond de boom ligt bezaaid met schors en takken. De voltreffer heeft de sterke boom zwak gemaakt. Maar hoe zwak...dat is wel een belangrijke vraag. Hoe krijg ik iemand die verstand heeft van bomen midden in de nacht ter plekke om de boom te beoordelen. Daarnaast gaat bij zowel de school als bij de kinderopvang een alarm af. Een andere bewoner vertelt dat er geen stop meer in de meterkast zit. Door de inslag zijn deze er allemaal uitgesprongen. Ik besluit even te overleggen met de officier van dienst (OVD) en vraag aan de alarmcentrale of ze hem even contact met mij willen laten opnemen. De optie om een autoladder of hoogwerker te laten komen valt ook af omdat deze onmogelijk in de buurt van de boom kunnen komen. Tijdens het overleg met de OVD komt een beveiligingsbedrijf van de kinderopvang ter plekke en meld dat hij komt voor een brandmelding in het gebouw. Ik stuur een ploeg mee op verkenning in het pand om te onderzoeken of er daadwerkelijk brand is of dat het een storing betreft door de blikseminslag. Ook meld zich spontaan iemand van de school met een sleutel. Met de OVD spreek ik af dat hij de gemeente gaat vragen of ze zondagmorgen vroeg de boom willen laten inspecteren. Ik zal zorgen dat tot die tijd er geen mensen over het looppad kunnen lopen. Ik laat de tweede ploeg alles met afzetlint blokkeren en ze brengen alle bewoners van het rijtje op de hoogte dat ze even niet door de voordeur naar buiten mogen totdat de gemeente de boom heeft beoordeeld. Ondertussen ga ik met de sleutelhoudster van de school even op verkenning in school om te kijken of daar nog schade is. In een gedeelte van de school blijkt de stroom te zijn uitgevallen. Ik geef het advies hier even door een installateur naar te laten kijken. Verder zijn er geen bijzonderheden te zien in de school. De eerste ploeg heeft geen brand ontdekt in de kinderopvang dus kunnen we deze inzet gaan beëindigen. Bij deze uitruk hebben we heel veel dingen moeten controleren en regelen maar praktisch hebben we alleen maar linten gespannen. Toch zijn we er ruim anderhalf uur mee bezig geweest.

De volgende morgen rij ik rond elf uur nog even naar het incidentadres om nu zonder regen en bij daglicht de schade goed te bekijken en vast te leggen. Ik tref de directeur van de school die inmiddels de stroomstoring heeft laten oplossen. Hij vertelt dat de gemeente iemand heeft gestuurd om naar de boom te kijken. Deze heeft geconstateerd dat een gedeelte van de boom moet worden verwijderd. Dat zal dezelfde dag nog worden gedaan. De wonderbare kracht van de schepping heeft mij weer verwonderd.