Bloedheet

19-07-2022

De weersvoorspellingen voor deze dag waren al om tegenop te zien. Het meteorologisch instituut heeft voor deze dag code oranje afgegeven in verband met de hitte. Op het heetst van de dag kan het bij ons rond de 37 graden Celsius worden. Rond vijf uur in de middag wordt deze temperatuur ongeveer bereikt. Het is vijf over vijf als de pager van zich laat horen. Prio 1 Brand sportschool (dak) (met zonnepanelen) staat er in de pager. In de bloedhete dienstauto haast ik me richting de kazerne. Op de kazerne kleden we ons om en haasten we ons naar de tankautospuit. Ik geef iedereen de opdracht om eerst wat te drinken van het water dat één van de collega's al in de voertuigen heeft gelegd. Tijdens het aanrijden vraag ik de meldkamer om meer informatie en hang ik samen met de aanvalsploeg ademlucht om. Ik besluit voor me zelf om direct op te schalen naar middelbrand als het daadwerkelijk een brand op of in het dak betreft. We kunnen dan elkaar zo snel mogelijk aflossen om niet te lang zware bluswerkzaamheden te doen. Ik hoor dat er ook een hoogwerker uit een naburige gemeente onderweg is. Ter plaatse neem ik geen rook waar en besluit nog even te wachten met opschalen. De meldster wacht ons op en vertelt dat er rookontwikkeling is in één van de kantoren op de eerste verdieping vlak onder het dak. De eerste ploeg gaat verkennen en treft een minimale hoeveelheid rook aan in het kantoor.

Ik laat één van de collega's met de hoogwerker op het dak bij de zonnepanelen een verkenning doen maar daar is niets te zien. Uiteindelijk vinden we de oorzaak in één van de lichtbakken. Er heeft kortsluiting plaats gevonden en dat heeft voor de rookontwikkeling gezorgd. Zonder dat we echt veel gedaan hebben is iedereen compleet doorgezweet. We pakken alles weer op het voertuig en keren terug naar de kazerne. De inzet viel ons mee maar de temperatuur in ons bluspak voelt alsof we een stevige binnenbrand hebben bestreden.


Ik heb vanavond niet echt zin om naar bed te gaan. Buiten is het nog steeds rond de 29 graden Celsius en binnen is het niet veel koeler. Eenmaal in bed kan ik de slaap maar moeilijk vatten. Uiteindelijk is het blijkbaar toch gelukt want ik schrik wakker van de pager die af gaat. Ik kijk op het display en zie dat het ongeveer tien voor twee in de nacht is en dat er een buitenbrand wordt gemeld in één van de straten van ons dorp. Ik doe rustig aan want er staat prio 2 in de pager en dat betekent dat er niet zoveel haast geboden is. Als ik in de dienstauto onderweg ben klinkt opnieuw het bekende geluid uit mijn pieper. Prio 1 voor hetzelfde adres wordt nu gemeld. Blijkbaar is de brand al zodanig ontwikkeld dat het nu een gevaar voor de omgeving oplevert. We kleden snel om, stappen in de eerste tankautospuit en rukken uit naar het opgegeven adres. Ook nu drinken we weer water voordat we aan het werk gaan. Ik laat twee personen omhangen en hang zelf ook ademlucht om. We worden opgewacht door de meldster en ik zie door de woningen een vuurgloed aan de achterkant in de tuin en, ondanks dat het donker is, boven de woningen grote rookwolken. Ik besluit direct de tankautospuit 50 meter naar achteren te zetten zodat we via de brandgang bij de achtertuinen kunnen komen. Wat ik zie is niet wat ik in het kladblok van de tankautospuit heb gelezen. Inmiddels branden er twee schuren, tuinmeubelen een schutting en de bosschages.

Wat mij betreft een te grote klus voor één tankautospuit en daarnaast hebben we nog steeds te maken met hoge temperaturen en kan ik dus mijn collega's beperkt inzetten. Ik schaal op naar middelbrand en geef de opdracht om lage druk af te leggen met een verdeelstuk zodat we met twee dikke stralen water dit vuur kunnen bestrijden. Terwijl de collega's aan de slag gaan loop ik een blokje om zodat ik de situatie van de andere kant kan bekijken en een opstelplaats en plan voor de tweede tankautospuit kan bedenken. Ik besluit de tweede tankautospuit via een andere straat te laten aanrijden zodat we van twee kanten het vuur kunnen bestrijden. Door één van de buurtbewoners wordt ik erop gewezen dat er in één van de schuurtjes gasflessen kunnen staan. Ik geef dit door aan de collega's die het vuur bestrijden en ook aan de collega's die nog aanrijdend zijn. De officier van dienst komt ook ter plekke en ik leg hem de situatie uit en de inzet die we inmiddels aan het doen zijn. Zodra de tweede tankautospuit ter plekke is trek ik de mannen even terug om een slokje te drinken. De tweede tankautospuit neemt de blussing van ons over. Ik laat de collega's nog dakpannen verwijderen van de schuren en dan is de energie echt wel op. Gelukkig is het vuur uit en kunnen we eerst uitrusten voordat we gaan opruimen. Vanuit de regio is er een voertuig gekomen om nieuwe bluspakken te leveren aan de collega's die vervuild zijn geraakt bij de bluswerkzaamheden. Samen ruimen we alle slangen weer op en keren we ongeveer twee uur later weer terug naar de kazerne. Na een douche kan ik nog twee uur naar bed en dan wacht weer een lange werkdag.

De schade bij daglicht!!