Boom

07-09-2022

Het is woensdagmorgen net iets na half negen als de pieper op mijn nachtkastje zijn bekende geluid laat horen. Ik heb vandaag een vrije dag maar daar trek de pieper zich blijkbaar niets van aan. Ik pak de pieper uit de oplader om te lezen of ik veel haast moet maken of rustig aan kan doen. De melding is Prio 2 Dienstverlening wegvervoer...ergens in ons verzorgingsgebied. Terwijl ik me aankleed denk ik over de melding na. Als bevelvoerder is het fijn om van te voren alvast een beeld te vormen over wat we mogelijk gaan aantreffen. Hier kan ik mij niet direct een beeld bij vormen. Wegvervoer betekent meestal dat er een voertuig bij betrokken is. Mogelijk gaan we de ambulance dienst assisteren om een deur te openen. Of we moeten een nacontrole uitvoeren bij een auto die in brand heeft gestaan. Ik weet het gewoon niet want de melding bevreemd mij. Inmiddels stap ik in mijn auto en ga onderweg naar de kazerne. Ik moet plotseling denken aan een melding die de collega's ongeveer 2 weken geleden hadden. Toen moesten ze uitrukken naar een dier in de problemen. Toen ze daar ter plekke kwamen bleek er een kat onder de motorkap van een auto te zijn gekropen en die kon er niet zomaar meer uit. Het aparte van het verhaal was dat het dier uit een plaats zo'n slordige 65 km verderop kwam en dat de eigenaar hem via een GPS tracker had opgespoord. Het dier was daar blijkbaar in het voertuig gekropen zonder dat de eigenaar van de auto dat door heeft gehad. De man heeft dus niets vermoedend met een kat onder zijn motorkap naar huis gereden. De eigenaar zag haar huisdier met een gangetje van 100 km per uur over de snelweg gaan en is het dier achterna gereden om het terug te krijgen. De collega's konden het dier, wat niets bleek te mankeren, bevrijden en weer overdragen aan de eigenaar. Een bijzondere uitruk voor de collega's en ik ben erg benieuwd wat we nu weer gaan beleven. Als ik op de kazerne kom hoor ik van één van de collega's dat het mogelijk om een boom gaat die dreigt om te vallen op de openbare weg. Normaal gesproken wordt zo'n melding uitgegeven als een stormschade maar de centralist heeft ditmaal er een wat andere melding van gemaakt. We rukken met de tankautospuit uit en gaan met elkaar de situatie inschatten. Als we ter plekke komen zien we dat de boom, of eigenlijk dikke zijtak tak, al is gevallen en nu over het fietspad en een stukje rijbaan heen ligt.

Ik hoor via de kazerne dat de gemeente inmiddels een bomenploeg heeft ingeschakeld om alles wat wij straks hebben gezaagd op te ruimen. Een collega belt me op dat ze bij een buurtkorps nog hout nodig hebben voor een zaagoefening die ze willen doen. Mogelijk kunnen we een gedeelte van deze boom daarvoor gebruiken. Samen met een collega inspecteer ik de boom en constateer dat deze voor de veiligheid maar beter helemaal kan worden omgezaagd. We gaan aan de slag en laten de boom gecontroleerd omvallen en zagen daarna de boom in kleinere stukken zodat ze bruikbaar zijn bij een oefening.

Vanaf de kazerne komt het haakarmvoertuig met de platte bak om de stammen in te laden. Inmiddels is de bomenploeg van de gemeente er een nemen het opruimen van de restanten voor hun rekening. We pakken het voertuig weer in en keren terug naar de kazerne. Daar wordt de kettingzaag weer in orde gebracht voor een volgende melding. De melding die begon als een mysterie bleek een relatief eenvoudige stormschade te zijn.