Brand in een flat

20-05-2022

Het is rond middernacht als ik mijn bed in stap. Morgen wacht er weer een dag lesgeven op het opleidingscentrum voor brandweermensen waar ik werk. Precies om 3:00 in de nacht wordt ik wakker gemaakt door de pager die op mijn nachtkastje ligt. Slaperig lees ik de melding: Prio 2 Stank (benzine) bij één van de woningen in ons dorp. Ik kleed me aan en ga op m'n gemak richting de brandweerkazerne. Dit soort meldingen komen wel vaker voor en soms is het nog een hele puzzel om erachter te komen waar de lucht vandaan komt. Op de kazerne gekomen zijn er voldoende mensen die de eerste tankautospuit kunnen bemensen. Ik blijf achter op de kazerne en volg via de portofoon wat er op de incidentlocatie aan de hand is. Ondertussen werk ik de administratie bij van vorige uitrukken die nog niet in het systeem zijn vermeld. Ongeveer driekwartier later komt de eerste tankautospuit terug naar de kazerne. Iedereen keert snel terug naar huis om de rest van de nacht nog lekker te kunnen slapen. Net als ik thuis weer mijn bed in ben gekropen klinkt de bekende pieptoon van mijn pager opnieuw door de slaapkamer. Het is 4:10 en de pager meld: Prio 1 Brand woning... in één van de straten van ons dorp. Ik sta direct op scherp en kleed me snel aan. In de auto op weg naar de kazerne denk ik na over het adres. Deze straat bevat alleen maar flats en dit zal wel eens een spannende inzet kunnen gaan worden. Op de kazerne is iedereen gefocust en de eerste tankautospuit is inmiddels bemenst. Ik heb ervoor gekozen om op de kazerne te blijven en als het nodig is bevelvoerder te zijn op de tweede tankautospuit. Tijdens het uitrukken van de eerste tankautospuit wordt duidelijk dat er brand is op de derde verdieping van de flat. De eerste bevelvoerder schaalt op naar middelbrand. We kleden ons direct om en nog voordat de pager opnieuw gaat voor middelbrand zitten we al in de tweede tankautospuit en zijn we ook onderweg naar het brandadres. Ter plekke zijn de eerste ploegen nog op verkenning en overleg ik via de portofoon met de eerste bevelvoerder wat mijn opdracht is. Hij laat weten dat hij hulp nodig heeft met het opvoeren van een slang en dat de verdiepingen boven de brand nog ontruimt moeten worden. Ik splits mijn ploegen op en ga zelf met de aanvalsploeg naar boven om te ontruimen. De waterploeg gaat assisteren om de eerste slang boven te krijgen. Overal wordt er op deuren gebonsd door buren en politie om de mensen die nog niet wakker zijn wakker te maken om te waarschuwen voor de brand. Als ik op de vierde verdieping aankom doen de ploegen van de eerste tankautospuit precies de voordeur van de brandende woning open. Dikke rookwolken stijgen naar boven en snel zetten we onze ademlucht op.

Het ontruimen gaat mij een beetje te langzaam zeker nu er zoveel rook vrijkomt en we nog diverse woningen moeten ontruimen. Ik verzoek de ploeg die nog beneden staat ook ademlucht om te hangen en boven te komen assisteren met ontruimen. De politie ontruimt intussen de woningen die niet of nog niet in de rook liggen. Door naar de vijfde om daar te ontruimen en ik overleg met de officier of we de zesde verdieping ook moeten ontruimen. We besluiten in ieder geval iedereen wakker te maken en ze te vertellen dat er brand is. De meeste bewoners ontvluchten de flat en worden beneden opgevangen door de politie. Iedereen die direct boven de brand woont moet in een speciaal daarvoor ingericht vak gaan staan zodat we overzicht hebben wie waar woont. De brand wordt inmiddels door de eerste tankautospuit geblust en de kat die nog werd vermist wordt door de blusploeg gevonden. Hij heeft de brand niet overleeft en wordt door de blusploeg naar buiten gebracht en door de chauffeur van de tankautospuit in een bak gedaan en afgedekt. Er wacht ons nog een grote klus nu de brand onder controle is. De woningen naast en boven de brand moeten worden geventileerd en er moet worden gemeten op koolmonoxide. Via de politie en de officier van dienst worden de bewoners met hun huissleutel één voor één naar boven gestuurd. We vangen ze boven op en controleren hun woningen. Een aantal van de woningen staat vol rook dat via ventilatiekanalen in de woning is gekomen. Ik ben blij dat we alle woningen hebben ontruimt. Op diverse plekken meten we ook koolmonoxide en moet er dus goed worden geventileerd. Het is inmiddels al licht geworden als we de laatste woningen vrij kunnen geven van rook en koolmonoxide. Als ik op de zesde verdieping loop wordt mijn aandacht getrokken door een tafereel wat zich beneden afspeelt. De eigenaars van de woning waar brand was staan samen met de chauffeur gebukt over de bak waar hun overleden kat in ligt. Er wordt afscheid genomen.... Midden in de drukte die er heerst is er even ruimte voor stilte... Het ontroert me even. We ruimen op en we evalueren als bevelvoerders kort met de officier en andere partijen die betrokken zijn met deze brand. We kunnen terugkijken op een goede en vlotte inzet. Vanuit de regio is er een voertuig gekomen die allemaal schone materialen bij zich heeft. Er worden bluspakken gewisseld en het ademlucht wordt weer aangevuld. We keren terug naar de kazerne en praten daar nog even na. Dan moeten de meeste weer snel naar huis om een frisse douche te pakken en door te gaan naar hun werk. Voor mij wacht ook nog een lange dag met lesgeven. De misgelopen slaap hoop in de volgende nacht weer in te halen.