Brand met een luchtje

07-09-2021

Heerlijk onderuitgezakt op de bank zit ik achter de laptop te genieten van een programma. Het is rond half elf in de avond. Plotseling begint de pager aan mijn broekriem te trillen. Als ik mijn oordopjes uit doe hoor ik ook het piepen van mijn pager. Op het schermpje lees ik de tekst: Prio 1 Brand wegvervoer (auto) in een bekende straat van ons dorp. Ik schiet overeind van de bank en haast mij richting de voordeur. Onderweg in de auto naar de kazerne laat ik een aantal vorige autobranden in mijn gedachte voorbij gaan. Dat waren de laatste paar keren allemaal branden waar een luchtje aan zat. Op de kazerne komen diverse collega's al binnen met de mededeling dat de auto volledig in brand staat. Ze zijn op weg naar de kazerne al langs de plek van het incident gekomen. Als ik in de tankautospuit stap lees ik in het kladblok dat de auto in de bosschages staat. Ik besluit dat alle vier de manschappen ademlucht moeten omhangen. Eén ploeg krijgt de opdracht om straks de overslag naar de bosschages tegen te houden en de andere ploeg de auto te blussen. Als we ter plekke komen blijkt de auto inderdaad in een smal weggetje richting wat woningen tegen de bosschages te staan. De ploegen krijgen de opdracht om met twee stralen de brand in de auto en de bosschages te gaan blussen. Eén van de collega's laat me weten dat hij het zaakje niet vertrouwd en zelf heb ik inmiddels ook al een beetje het idee dat ook deze auto niet spontaan is gaan branden. Ook aan deze autobrand zit weer een luchtje. Voor de zekerheid vraag ik nog aan het toegestroomde publiek wie de eigenaar van de auto is. Niemand meld zich en één van de omstanders verteld me wat hij zojuist heeft meegemaakt. Zijn verhaal is voor mij een rede om direct de politie ter plekke te vragen. Helaas, de meldkamer laat me weten dat ze geen eenheden beschikbaar hebben. Ik vertel dat ik een getuigen heb en we vermoedelijk hebben te maken met brandstichting. Het antwoord blijft kort en krachtig: 'Op dit moment geen eenheden beschikbaar'. Ik besluit eerst maar de inmiddels gebluste auto verder te laten afkoelen om te kijken of de brand echt uit is. De chauffeur van de tankautospuit is inmiddels ruim aan het afzetten met lint om het publiek op afstand te houden en eventuele sporen niet te vernietigen. De auto blijft een beetje roken en eigenlijk is het nodig om de auto verder te slopen om hem goed af te kunnen blussen. Ik weet dat ik daarmee ook sporen kan vernietigen die belangrijk kunnen zijn voor eventueel bewijs materiaal. Na enige tijd komt er toch een politie-eenheid ter plekke en kan ik ons verhaal kwijt en kan de getuigen zijn verhaal kwijt. Na dat de agenten wat foto's hebben gemaakt slopen wij de auto verder en blussen we hem helemaal af. Bewoners uit de omgeving blijken ook nog camera beelden te hebben van het hele voorval. Deze worden ook door de politie veiliggesteld. De collega's die de auto hebben gesloopt en afgeblust hebben verontreinigde bluskleding. Ik bestel bij de meldkamer nieuwe bluspakken en niet veel later komt de wagen van arbeidshygiëne de straat in draaien. De vuile bluskleding wordt vervangen voor schone bluskleding en even later keren we terug naar de kazerne. De zoveelste autobrand in ons verzorgingsgebied die niet door een technisch mankement is gaan branden. Het is inmiddels al 8 september als we weer richting huis vertrekken.