Buitenbrand

26-09-2021

Het is 01:42 als de pager op mijn nachtkastje van zich laat horen. Slaperig lees ik de tekst die op het schermpje is verschenen. Prio 2 Containerbrand...in één van de straten van ons dorp. Ik kan dit jaar al vier momenten in mijn herinnering terug halen dat we ook op dit adres stonden. Blijkbaar een fijne papiercontainer om in brand te steken.

De standaard handelingen volgen: Aankleden, naar de kazerne, omkleden, uitrukken, blussen, inpakken en terug naar de kazerne rijden. Dit was er weer één die moest gebeuren maar waar weinig uitdaging in zat. Op de kazerne verwerk ik de administratie weer in het systeem. Rond 02:25 trek ik de deur van de kazerne weer achter me in het slot. De rust in het dorp kan weer terugkeren. Ik draai met de dienstauto net onze straat weer in als de pager opnieuw gaat. Het is 02:27 als de pager een buitenbrand meld in één van de straten waar we zojuist in de buurt zijn geweest. Prio 2 meld de pager, dus op het gemakje weer richting de kazerne. Net als we de kazerne in stappen gaat de pager opnieuw, de centralist heeft de melding opgeschaald naar een prio 1. We kleden nu wat sneller om en gaan richting de tankautospuit. Ik geef twee personen de opdracht om ademlucht om te hangen en hang zelf ook ademlucht om. Onderweg verschijnen er steeds meer berichten in het kladblok. Er zou inmiddels een heg en een tuinhuis in brand staan. Op het moment dat we zicht krijgen op het incidentadres gaat de adrenaline in ons lichaam flink omhoog. Tussen de huizenblokken zien we een oranje vuurgloed met vlammen boven de huizen uit. Mijn verwachtingen van deze melding moeten in een paar tellen compleet worden bijgesteld.

Ik besluit eerst goed te gaan verkennen met de aanvalsploeg en geef de waterploeg de opdracht om waterwinning op te bouwen. In de verkenning constateren we vooral veel vuur en hitte. Er staat een huizenhoge coniferenhaag in brand, er brand een tuinhuis, inmiddels ook al een schurenblok en de woningen worden bedreigd door het vuur. De ploegen krijgen opdracht om lage druk af te leggen met verdeelstuk en 2 stralen in te gaan zetten. Ik schaal op naar grote brand en wil nog 2 blusvoertuigen en een redvoertuig ter plekke. De woningen zijn mijn grootste zorg en stuur de tweede tankautospuit zodra die zich meld naar de voorkant van de woningen om via de woningen een eventuele brandoverslag te blussen. De derde tankautospuit vraag ik het schurenblok voor hun rekening te nemen. Mijn eigen ploegen blussen inmiddels het tuinhuis en de coniferenhaag. Als de officier van dienst ter plekke komt vraag ik hem diverse andere zaken te kunnen regelen. Mogelijk hebben we hier nog te maken met asbest en daarom wordt ook de milieudienst en de woningbouw ter plekke gevraagd.

De inzet van vele brandweercollega's heeft als resultaat dat de brand niet is overgeslagen naar de woningen en de brand in het schurenblok beperkt is gebleven. De derde tankautospuit heeft nog wel behoorlijk wat werk met het goed uitmaken van het schurenblok en de sloopwerkzaamheden die daarvoor nodig zijn. We ruimen alles op en alle collega's die mogelijk in aanraking zijn geweest met asbest en rook worden afgespoeld en krijgen nieuwe pakken. Twee en halfuur na de alarmering zijn we weer terug op de kazerne. Hier bespreken we de inzet na en kan iedereen even zijn verhaal kwijt. Ondanks de goede inzet heb ik voor mezelf nog wel een aantal puntjes om over na te denken. Het is ongeveer half zes in de ochtend als ik thuis kom.