Buitensluiting

17-05-2023

Het is woensdagmiddag en ik ben op deze vrije dag net zoals afgelopen weken druk bezig in de achtertuin. De aanleg van de nieuwe achtertuin vordert al lekker. Het is ongeveer kwart over vier in de middag als de pager gaat. Prio 2 Buitensluiting… in één van de straten in de wijk achter de kazerne is de melding die ik in de pagertekst lees. Ik loop naar de dienstauto en vertrek richting de kazerne. Dit soort meldingen komen niet heel vaak voor omdat burenhulp in dit soort situaties ook veel voorkomt. Op de kazerne heeft het alarmeringssysteem een indeling gemaakt met de personen die deze melding mee mogen. Bij meldingen zonder spoed kunnen dan de personen die wat verder bij de kazerne vandaan wonen ook mee op de uitruk. Eén van de brandweercollega's die nog in opleiding is vraag of hij mee kan op de stageplek. Ik vind het prima en samen met de andere collega's stappen we in de tankautospuit. Ik lees ik het kladblok dat een tweejarig kind zijn vader heeft buitengesloten door de deur op slot te draaien. Het lukt de vader niet om het kind uit te leggen dat hij de deur weer moet opendoen. Bijzonder is wel dat op het adres waar we naar toe gaan alleen een vrouw staat ingeschreven. Dat moet ik ter plekke maar even uitzoeken. Ter plekke worden we bij de voordeur van de woning opgevangen door een man die zegt de vader te zijn van het kleine kind dat ons vanachter het glas naast de voordeur met grote ogen aankijkt. Ik leg aan de man uit dat bij ons bekent is dat op dit adres alleen een vrouw staat ingeschreven. Hij neemt ons mee naar de achtertuin waar we ook de moeder van het kind, en dus de bewoonster van het pand, ontmoeten. Ze blijkt haar ex gebeld te hebben en die is haar komen helpen om dit probleem op te lossen. Het kleine kind komt nu naar de achterdeur maar wat we ook proberen hij doet de deur niet open vanaf de binnenkant. Ik overleg met de ploeg of we de cilinder van de deur gaan verwijderen of dat we een ruit gaan intikken. Met de meldkamer stem ik af dat ik geen politie nodig heb omdat de eigenaresse aanwezig is en ons toestemming geeft om de woning te betreden. Een van de ploegleden denkt dat het een beveiligde cilinder is dus we kiezen voor een ruit. De volgende vraag is: Welke ruit gaan we breken. De woning heeft aan de achterkant een uitbouw waar we op kunnen om één van de slaapkamerraampjes te forceren om binnen te komen. De materialen worden gehaald en de ruit word keurig afgeplakt met raamfolie zodat het glas niet overal heen springt. Na het laten springen van de ruit worden alleen de glasdelen verwijderd die nodig zijn om de klemmen van het raam te halen. Na het openen klimt onze collega in opleiding door het kozijn naar binnen en gaat beneden de deur openen. De andere collega's plakken ook aan de binnenkant folie op het gesprongen raam en het raam kan weer keurig worden gesloten. Inmiddels zijn vader, moeder en kind weer herenigt en ruimen we alle materialen weer op. De vader komt samen met het kind nog even foto's maken bij de tankautospuit om hiermee hun beleefde avontuur vast te leggen en af te sluiten. Ook hier hebben we, hoe klein ook, het verschil weer kunnen maken. We keren tevreden terug naar de kazerne.