Gesloopt

25-04-2024

Ik schrik wakker van het gepiep van mijn pager die in de oplader op mijn nachtkastje staat. Slaapdronken pak ik hem uit de houder en lees de tekst op het display: Prio 1 Gebouwbrand in één van de straten van de naburige gemeente. Ik begin me snel aan te kleden en nog geen minuut later start ik de dienstauto die voor mijn huisadres staat en ga ik op weg naar de kazerne. Mijn gedachte probeer ik te focussen op de inzet en op het klokje in de auto zie ik dat het tien minuten over twee in de nacht is. Een brand rond een tijdstip waarin de meeste mensen slapen kan weleens laat zijn opgemerkt en daardoor al flink ontwikkeld zijn. Op de kazerne zijn we heel snel met voldoende personen om uit te rukken en binnen vierenhalve minuut rijdt de tankautospuit de kazerne uit. Ik lees het kladblok en zie dat de melding door de politie is gemaakt. Ze hebben een verdachte aangehouden die naar benzine stinkt en vanuit een pand komt rook. De verdachte heeft aangegeven dat er nog vier vrienden van hem binnen zijn. Ik aarzel geen moment en schaal direct op naar middelbrand zodat ik een tweede tankautospuit erbij krijg. Ik laat iedereen achterin het voertuig ademlucht omhangen en doe dat zelf ook. Wij zullen ons gaan richten op het zoeken van personen in het pand. Zodra we ter plekke zijn zien we dat het een leegstaand kantoorpand betreft die rondom afgezet is met bouwhekken. De politie legt me kort uit dat er volgens de verdachte nog vier personen binnen zijn en dat ze deze nog niet naar buiten hebben zien komen. Ik laat de tankautospuit omrijden zodat we dichter en makkelijker bij de ingang van het pand kunnen komen. Ook de mee gealarmeerde autoladder vraag ik om te rijden en zich aan die zijde op te stellen. De ploegen doen inmiddels een buitenomverkenning om het pand en zien op de eerste en tweede verdieping zwarte ramen. Het is opvallend dat er minimaal rookontwikkeling is dus mogelijk valt de vuurhaard binnen mee. Één van de ploegen vindt aan de achterzijde een kleine deur die openstaat maar zien op de bagane grond geen rookontwikkeling of personen.

Om de twee bouwhekken waar wij tussendoor naar binnengekropen zijn zit nog steeds een dikke ketting met een slot. Ik vraag aan de tweede bevelvoerder of hij deze kan openmaken en of hij de waterwinning voor onze tankautospuit in orde wil maken. De ploeg heeft inmiddels aanvalstralen (O-bundels) klaargemaakt en we doen onze maskers voor om naar binnen te gaan. Via kapotgemaakte glazendeuren kunnen we het kantoorpand betreden. Binnen is het een vreselijke bende en hebben onbekende bijna alles wat kapot kon, kort en klein geslagen. Alles op de begane grond wordt verkent door de ploegen maar een dichtgevallen deur belemmerd ons om in het trappenhuis te komen. Deze deur is wel opengebroken geweest maar toch weer dichtgevallen. Dus moeten ook wij toch nog een deur slopen om verder te kunnen. Op de eerste verdieping treffen we een vuurhaard aan die direct door de ploeg wordt aangepakt en geblust. Ondertussen zoeken we gelijk verder of we nog personen in de rook kunnen vinden. De meegenomen warmtebeeldcamera helpt ons om snel de grote kantoorruimtes te verkennen. Ik wil graag snel door naar de tweede verdieping omdat misschien de brand wel is doorgeslagen of dat daar ook iets is aangestoken. Op de tweede verdieping staat alleen maar een beetje rook maar we vinden er geen vuurhaard of slachtoffers. De ploegen van de tweede tankautospuit verkennen inmiddels de ruimtes waar weinig of geen rook is maar vinden alleen maar heel veel troep maar geen personen. Vermoedelijk zijn deze al voor onze aankomst via het achterdeurtje er vandoor gegaan zonder dat de politie ze heeft gezien.

Het personeel van de autoladder ziet vanaf boven alleen rook uit de liftschacht komen maar kan verder ook niets ontdekken. Het is heel risicovol voor ons om in dit slooppand te verkennen. Collega's komen gevaarlijke gaten in de grond tegen waar je zo in kunt vallen als je niet uitkijkt. We wijzen elkaar diverse keren op de risico's en ook om scherp en alert te blijven. In overleg met de officier van dienst gaan we alles ventileren en meten we nog op koolmonoxide voordat we het pand weer overdragen aan de politie. De officier van dienst heeft inmiddels ook schone bluspakken geregeld en even later staan we midden in de nacht onze oude en vervuilde bluskleding in waszakken te doen en krijgen we van de collega van arbeidshygiëne schone bluspakken. Ook de gebruikte apparatuur maken we schoon en plaatsen we terug op de tankautospuiten. Het is anderhalf uur nadat de pager is gegaan als we in een grote kring deze brandweerinzet staan na te bespreken. Met elkaar hebben we hard gewerkt en tevreden constateren we dat het beoefenen van dit soort inzetten ervoor heeft gezorgd dat we vannacht een zeer soepele inzet hebben gedraaid. We keren tevreden terug naar de kazerne. Twee uur nadat de pager is gegaan staan de tankautospuiten weer in onze kazerne. Ze hebben, samen met ons, hun dienst weer bewezen.