Gevaarlijke situatie

13-03-2021

Samen met het gezin ben ik onderweg naar mijn ouders om mijn vader nog te feliciteren met zijn verjaardag van afgelopen week. I.v.m. de maatregelen kunnen we dat niet groots vieren maar komt er elke dag een gezinslid langs. Vandaag zijn wij aan de beurt. Omdat ik dit weekend piket als bevelvoerder heb rijden we in de dienstauto richting mijn ouderlijke woning. De pieper laat van zich horen......Prio 2 Stormschade staat er in het display. Ik zie dat alleen de bevelvoerder van dienst wordt gealarmeerd en neem direct contact op met de meldkamer via de portofoon van de dienstauto. De centralist meld dat er vanaf een hoge flat metalen platen naar beneden waaien en daardoor ontstaat er een gevaarlijke situatie. Het waait inderdaad stevig maar storm kun je het nog niet noemen. Omdat het me niet zo veilig lijkt om alleen het dak van de flat op te gaan verzoek ik de centralist een tankautospuit te alarmeren. Ondertussen rijden we de straat van mijn ouders in en zet ik mijn vrouw en kinderen voor de deur van mijn ouders af. De pieper is inmiddels opnieuw afgegaan om ook andere collega's te alarmeren voor deze melding. Het feestje bij mijn ouders gaat voor mij niet door want het werk bij de brandweer kan niet wachten. Ik rij door naar de kazerne en kleed mij samen met de andere opgekomen collega's om. Als we uitrukken leg ik de ploeg uit wat we gaan doen. We komen ter plekke bij de hoge flat in ons verzorgingsgebied en ik vraag 2 collega's een positioneringsset aan te trekken. Mocht de situatie boven op het dak gevaarlijk zijn dan kunnen ze zich met dit set vastmaken aan een veilig punt. We laten de chauffeur achter bij het voertuig en gaan met elkaar naar de 12de verdieping van de flat. De meldster wacht ons op en toont ons een metalen plaat van 1,5 meter lang en 20cm breed. De dunne aluminiumplaat is van het dak gekomen en als we naar beneden kijken zien we er nog één liggen. We begrijpen met elkaar dat dit een levensgevaarlijke situatie is. Als zo'n plaat van 12 hoog naar beneden valt en iemand raakt dan kan dat zeer ernstig letsel opleveren. De plaat is zo scherp als een scheermes. We moeten naar het dak van de flat om vast te stellen of dit de enige 2 platen zijn of dat er nog meer liggen. Helaas wordt de doorgang naar het dak logischerwijs afgesloten met een stevige deur. Ik vraag aan de alarmcentrale of ze via de woningbouw een sleutelhouder ter plaatse willen sturen. Even later meld de centralist dat er iemand gebeld gaat worden maar dat niet bekend is hoelang dit gaat duren. Uit ervaring weet ik dat dit zomaar heel lang kan gaan duren. Ik besluit dat we de deur op een nette manier gaan proberen te openen. De cilindertrekker doet even later zijn werk. We openen de deur en kunnen een verdieping hoger richting het dak. Helaas hebben we hier keus uit drie deuren. Ze zitten allemaal op slot, De chauffeur meld dat er iemand van de woningbouw ter plekke is met sleutels. We wachten zijn komst boven even af voordat we het volgende slot moeten open breken. Hij heeft de juiste sleutels bij zich en even later staan we op het dak. Ik ben ontstelt over hoeveel losliggend materiaal we aantreffen op het hoge dak. Na een zoekslag vinden we ongeveer 25 aluminium platen die her en der op het dak liggen.

We ruimen alle losliggende materialen waarvan we denken dat ze naar beneden kunnen waaien op en leggen het binnen neer. Ik meld de alarmcentrale dat de losliggende materialen veilig binnen liggen. De sleutelhouder sluit de deuren weer af en zal zorgen dat de deur die wij geforceerd hebben weer wordt gerepareerd. Toch wel een beetje verbaasd over wat we, losliggend op het dak, hebben aangetroffen keren we terug naar de kazerne. We hebben weer een bijdrage kunnen leveren aan de veiligheid in ons verzorgingsgebied. Terug op de kazerne stap ik in de dienstauto en rij nog even langs mijn ouders om 'mijn' verjaardagstaartje nog even veilig te stellen.