Grote brand

14-08-2021

Het geluid van mijn pager doet me ontwaken uit een diepe slaap. Ik kijk wat slaperig op het display en ben daarna direct goed wakker. Prio 1... Grote brand... WTS1000, lees ik terwijl ik mijn sokken al aan het aantrekken ben. Ik zie ook dat het rond 4 uur in de ochtend is. Terwijl ik onderweg ben naar de kazerne overdenk ik alvast wat er ongeveer komen gaat. We moeten met een tankautospuit en het haakarm voertuig met groot watertransport richting een buurgemeente omdat daar een grote brand woedt. Het is dan onze taak om zo snel mogelijk veel water in de buurt van de brand te brengen. Op de kazerne kleden we ons snel om en worden de plekken op de voertuigen ingenomen. We rukken als eerste met de tankautospuit uit en de chauffeur doet even rustig aan om niet te ver voor het haakarm voertuig uit te rijden. Ik neem contact op met de meldkamer en vraag of er al bekent is waar we het watertransportsysteem moeten gaan opbouwen. Even later krijg ik contact met een bevelvoerder van het buurkorps en hij legt uit dat we water moeten halen vanaf het terrein van een tuinmaterialenbedrijf. Er is iemand van het bedrijf onderweg om voor ons de poort open te doen. Op de tablet in de tankautospuit kunnen we de locatie alvast bekijken en we betwijfelen of we daar wel dicht bij het water van de haven kunnen komen. Ter plaatse moeten we nog even wachten tot de persoon met de sleutel er is. Even later komt hij aan en blijkt hij in alle haast de sleutel te zijn vergeten. Hij vertrekt weer naar huis en ik besluit maar gewoon even te wachten. Binnen vijf minuten is hij terug met de sleutel en kunnen we het terrein op. Helaas komt ons vermoeden uit en kunnen we niet bij het water komen. We zien dat we op het terrein ernaast wel bij het water kunnen komen en twee man klimmen met behulp van ladders over het hek. Snel en slim wordt het elektrische schuifhek ontgrendeld en kunnen we deze openschuiven. Het blijkt een goeie plek voor de grote pomp te zijn en het opbouwen kan beginnen. Ik meld me intussen bij de officier en de andere bevelvoerders voor overleg. Er is een auto het pand ingereden en in brand gestoken. De auto is geblust maar het vuur zit nog in het dak en is moeilijk bereikbaar. De brand lijkt mee te vallen maar de ervaring vertelt ons dat schijn ook kan bedriegen. De ploeg is hard aan het werk om het watersysteem op te bouwen en even later is het systeem klaar om gevuld te worden. Niet veel later kan ik de officier melden dat de waterwinning gereed is en twee tankautospuiten sluiten op het systeem aan. De brand lijkt gesmoord maar er is nog veel rookontwikkeling aanwezig. Na overleg besluiten we dat we gaan assisteren bij een binnen verkenning om te kijken of de brand daar vandaan geblust kan worden. Helaas blijkt deze inzet niet veilig genoeg. De brand ontwikkelt nu razendsnel en de uren die volgen wordt hard gewerkt om overslag naar een naastgelegen loods te voorkomen. Het kantoorpand en loods moet als verloren worden beschouwd.

De panden in de omgeving staan er gelukkig nog. Inmiddels is het donker van de nacht vertrokken en wordt het licht. Er wordt voor de inwendige mens gezorgd en ondertussen blussen we na. In een nieuw overleg wordt besloten dat we kunnen gaan inpakken. Alleen de eerste tankautospuit van de buurgemeente en de autoladder blijven nog om verder na te blussen. Met een speciaal systeem worden alle dikke slangen weer teruggelegd in de bak waar ze uitkomen. Het is 11 uur als we weer terug zijn op de kazerne. Met veel collega's hebben we in ongeveer zeven uur tijd deze klus geklaard.