In de muur

Het is donderdagmiddag rond half drie als de pager afgaat. Onderweg naar de voordeur kijk ik op het display van mijn pager. Ongeval wegvervoer (auto) in één van de straten van de buurgemeente. Het valt me op dat we worden gealarmeerd onder een prio 2 dus dat betekent dat we rustig aan mogen doen. Ik bevestig de oproep op mijn pager en stap in de auto en ga op weg naar de kazerne. Het alarmeringssysteem zal de indeling maken wie er deze uitruk op het voertuig mee mag naar het incident. Misschien moeten we een deur open knippen omdat iemand na een aanrijding er niet meer uit kan. Meestal worden zulke meldingen geprioriteerd als spoedmelding maar misschien is dat in dit geval niet nodig. Eerst maar eens kijken of ik ben ingedeeld op het voertuig en dan gaan we zien wat de reden is van deze alarmering. Op de kazerne zie ik dat ik ben ingedeeld als chauffeur. Zodra we compleet zijn zet ik de tankautospuit in beweging en gaan we op weg naar het opgegeven adres. De straat is mij bekend dus ik hoef geen begeleiding. De centralist laat weten dat er een elektrische auto tegen de muur van een flat is gereden. Een stuk muur zou zijn beschadigd en achter de muur zit een grote gasleiding. Het is niet bekend of de gasleiding is geraakt. Genoeg voor ons om te onderzoeken dus bereid de ploeg zich voor op de inzet. Zodra we aankomen zien we de ambulance al staan. Een blauwe Tesla heeft zich in een stuk muur van de flat geboord. De bestuurster ligt al in de ambulance en wordt nagekeken door het ambulancepersoneel. Ik ga aan de gang om de locatie af te zetten en de ploeg gaat op onderzoek of er nog sprake is van een gaslekkage en onderzoekt ook of er sprake is van instortingsgevaar. Dit blijkt beide niet het geval en de volgende vraag is hoe stellen we deze elektrische auto veilig. De motorkap zit in elkaar en kan niet zomaar open. We gebruiken onze spreider om de motorkap te openen en daarna wordt de kabel geknipt die het voertuig spanningsloos maakt. Er blijkt zelfs een speciaal label aan de kabel te zitten met een brandweerteken waar we de kabel veilig kunnen knippen.
Terwijl de ploeg bezig is zie ik een klein jongetje bij het afzetlint staan. Hij volgt al onze activiteiten met belangstelling en ik besluit een klein praatje te houden. Samen kijken we naar de auto en dan naar de hoge flat waar hij is ingereden. Als we helemaal naar boven kijken zien dat de witte wolken tegen de blauwe lucht langzaam achter de flat verdwijnen. Hij merk op dat het lijkt alsof heel de flat langzaam naar ons toe komt vallen. Hij lacht en zegt dat we dan wel een heel veel te doen hebben als heel de flat instort. Samen komen we tot de conclusie dat wij ons daar dan niet meer druk om hoeven te maken want wij liggen er dan waarschijnlijk onder. Gelukkig is het allemaal verbeelding en staat, ondanks dat de auto in de flat is gereden, de flat stevig op zijn fundering. Ik geniet van ons gesprekje en geef hem een aai over zijn bol. We gaan de spullen weer inpakken want de situatie is veilig gesteld. De ambulancedienst vertrouwt de medische gezondheid van de bestuurster niet en besluit haar mee te nemen voor verder onderzoek. Het is en blijft ook onbekend hoe het kwam dat ze tegen de muur aan is gereden. De berger is inmiddels terplekke en laad de auto op. We schuiven de brokstukken aan de kant en zetten het af met afzetlint. Een aannemer zal de muur opnieuw gaan repareren. Dit was weer eens iets anders dan een piepende melder of een rokende container. Het werk blijft afwisselen en ik geniet van de kleine dingen.