Kittens

31-08-2020

De pieper gaat, of ik even telefonisch contact wil opnemen met de meldkamer in Rotterdam. Van de centralist hoor ik dat de dierenambulance onze hulp mogelijk even nodig heeft. Ik krijg het verhaal niet helemaal helder en besluit even te gaan kijken. Ik stap in de dienstauto en 10 minuten later ben ik op het juiste adres. De vrijwilligers van de dierenambulance wachten me op en vertellen dat ze al 2 dagen bezig zijn om een nest jonge (wilde) katjes te vangen. De kittens zitten verborgen onder of in een kleine container die tegen een hoogspanningshuisje staat. Ik constateer dat deze container niet meer aangesloten is want elektrakabels ontbreken. Alleen een groot hangslot belemmerd ons om in de container te kijken.

Ik besluit de dames een handje te helpen en laat een tankautospuit alarmeren. Zelf rij ik ook naar de kazerne om samen met de opgekomen collega's dit klusje even te klaren. Even later sta ik weer op hetzelfde adres maar nu met de hele ploeg. Het plan is helder, hangslot verwijderen en de kittens in de container vangen. Na het slot te hebben doorgeslepen staan we met z'n allen klaar om vluchtende kittens te vangen. Container openen......kijken......leeg. In de bodem van de container zitten een aantal gaten. De vrouwelijke collega uit de ploeg duikt de container in en algauw hoor ik haar vriendelijk praten tegen de kittens die blijkbaar onder de container zitten.

Na een aantal pogingen heeft ze er één te pakken. Haar lieve gepraat wordt beantwoord met het schreeuwen van het kleine beestje. Ook zet het verwoed de tanden in haar vingers. Gelukkig voorkomen de dikke blushandschoenen dat ze gewond raakt. De tweede laat zich niet vangen en ik besluit de container te liften met een spreider. De kitten ruikt z'n kans en duikt onder alle grijpende handen door en rent verderop de bosjes in. Nu we er toch zijn toch nog even helpen met het vangen. Na de tweede poging beland het beestje in een schepnet. De dames van de dierenambulance zijn dik tevreden over onze hulp en de kittens zullen liefdevol verzorgd worden en als ze groot genoeg zijn dan wordt er een baasje voor ze gezocht. We pakken de materialen weer in en keren tevreden terug naar de kazerne. Ook kleine inzetten kunnen voldoening geven.