Koolmonoxide?

17-10-2022

Het is maandagmorgen rond kwart over tien als de pieper gaat. Vandaag werk ik vanuit de brandweerkazerne zodat ik ook het bevelvoerderspiket voor de vrijwillige brandweer kan draaien. Zodoende heb ik alle tijd om de melding tot me door te laten dringen. Prio 2 CO-meting op een adres wat ongeveer twee kilometer vanaf de kazerne ligt. Meldingen zoals deze komen wel vaker voor. De persoon die de melding heeft gemaakt, heeft blijkbaar een koolmonoxidemelder in huis hangen die afgaat. Omdat je koolmonoxide niet kan ruiken, proeven, zien of horen is het van levensbelang om te laten meten door de brandweer of er ergens zo'n levensgevaarlijke damp in je huis hangt. Ik kleed me rustig om en wacht op de collega's die vanuit huis of hun werk opkomen naar de kazerne. Als de tankautospuit vol is vertrekken we naar het opgegeven adres. Als we aankomen is het zelfs even zoeken naar de juiste woning omdat de nummering niet heel duidelijk staat aangegeven. De bewoonster doet open en is zelf blijkbaar toch niet heel bang want heeft ons niet buiten op staan wachten. De metingen met een koolmonoxidemeter geven aan dat deze gevaarlijke damp er niet hangt. De bewoonster wijst mij een een melder die boven op een kast ligt. Ik lees op de melder dat het een gasmelder is en geen koolmonoxidemelder. Ook de explosiemeter waar we explosieve dampen mee kunnen meten geeft geen waardes aan. In huis vind ik het toch wat chemische ruiken en vraag of de collega's nog even met de sniffer (een meter die nog iets nauwkeuriger kan meten) willen meten. Deze meter gaat direct in alarm en geeft behoorlijk hoge waardes aan. Er hangt dus toch wel een damp in het huis maar we zijn er nog niet achter wat voor damp dit is. Ik vraag de bewoonster wat ze aan het doen was toen de melder afging. Ze wijst mij op een schoonmaakemmer en geeft aan dat ze aan het schoonmaken is. Er komt een chemische lucht uit de emmer en ik informeer welk schoonmaakmiddel er gebruikt is. Een onbekend spuitbusje wordt mij aangereikt en ik bekijk het maar kan er weinig mee. Er staat op dat het voor 'vastzittend vuil' is en ik zie dat ze er de muren mee aan het afnemen is. Ik neem het busje mee naar buiten en spuit wat schoonmaakmiddel in de vuilcontainer en laat dan de collega's in de container meten. De meter slaat meteen op hol en geeft hoge waardes aan. Waarschijnlijk hebben we de oorzaak wel gevonden waarom de gasmelder is afgegaan. Voor de zekerheid laat ik toch nog een andere meter vanaf de kazerne komen om te kijken of de waardes kloppen. Ook de nieuwe meter geeft dezelfde waardes aan. We kunnen vaststellen dat dit schoonmaakmiddel dampen geeft waar onze meters en de gasmelder van af is gegaan. Ik adviseer de bewoonster om zeer goed te ventileren tijdens het schoonmaken want deze damp zal vast niet goed zijn voor je gezondheid. Geen koolmonoxide en geen explosieve dampen dus....Maar helemaal gezond zal deze damp niet zijn. We keren met deze kennis in onze rugzak weer terug naar de kazerne.