Natte kerst

26-12-2023

Eerste kerstdag was gezellig met een kerkdienst en familie die bij ons thuis kwamen gourmetten. Vandaag staat een bezoek aan mijn schoonouders op de planning om daar gezellig met elkaar te eten. Maar zover is het nog niet en ik zoek rond half twee in de middag nog even de bank op voor een middagdutje. Even later schrik ik alweer wakker van het doordringende gepiep van mijn pager die op de salontafel ligt. Ik lees op het scherm van mijn pager dat ik, als bevelvoerder van dienst, moet bellen met de alarmcentrale. Ik neem telefonisch contact op en de centralist vertelt me dat er wateroverlast is in een flat in ons verzorgingsgebied. Het is onduidelijk wat de oorzaak van de wateroverlast is een daarom is de meldkamer gebeld. Alleen kan ik daar toch weinig hulp bieden en vraag aan de centralist om een tankautospuit te alarmeren zodat we daar kunnen kijken wat we aan het probleem kunnen doen. Ik stap alvast in de dienstauto om richting de kazerne te gaan. Mijn pager gaat opnieuw en nu voor de oproep van de tankautospuit zodat ook mijn andere collega's worden opgeroepen om naar de kazerne te komen. Op de kazerne vraag ik een paar collega's die niet zijn ingedeeld op de tankautospuit even te wachten met naar huis gaan want mogelijk heb ik de waterstofzuigers nog nodig en dan kunnen zij die naar de incidentlocatie komen brengen. Niet veel later staan we voor het flatgebouw waarvandaan de melding is gedaan. Het blijken maisonnette woningen te zijn. Drie woonadressen boven elkaar met elk een begane grond en een verdieping. Onder de woningen zijn op de begane grond nog bergingen. De melder van dit incident woont op de eerste verdieping en heeft water in de meterkast en lekkage in de slaapkamer op de verdieping daarboven. De oorzaak zou een verdieping hoger moeten liggen maar bij dat adres wordt niet open gedaan. Ik weet dat zonder aanwezigheid van de politie, de brandweer niet zomaar een woning mag binnengaan waar geen bewoners aanwezig zijn. Ik heb de alarmcentrale onderweg naar deze melding al gevraagd om de politie mee te sturen zodat we als het nodig blijkt te zijn we naar binnen kunnen. Helaas bleek er nog geen politie-eenheid in de buurt te zijn dus zal het wachten worden voordat we naar binnen kunnen. Als we even later voor de woning staan waar vermoedelijk het water vandaan komt valt het me op dat alle ramen op de bovenverdieping van deze woning volledig beslagen zijn. Het water druipt er aan de binnenkant vanaf.

Er komt een jongen naar me toe die zojuist iemand aan de lijn heeft gehad die ervan overtuigt is dat er op dit adres een jonge dame binnen moet zijn. Mijn gedachten draaien even op volle toeren en ik roep de meldkamer op met de vraag hoe lang het duurt voordat de politie bij ons is. Er kan geen indicatie worden gegeven. Ik meld dat we ze met spoed nodig hebben en dat we nu de deur gaan forceren. Het zit me allemaal niet lekker en op basis van een mogelijk bewoonster in de woning die niet open doet bij het bellen of kloppen gaat de voordeur eruit. Tien seconde later is de deur zonder al te veel schade open en gaan we op verkenning in de woning. Op de begane grond van deze woning is wel water te vinden maar geen bewoonster. De eerste ploeg gaat naar de bovenverdieping en op hun aanroepen klinkt de stem van een dame die wakker schrikt uit een diepe slaap. De ploeg meld dat de brandweer binnen is voor een wateroverlast en de jongedame kleed zich aan en meld zich even later op de overloop. Ik heb zelf inmiddels de oorzaak van de lekkage gevonden. In het toilet op de begane grond van deze woning is aan het fonteintje een tuinslag bevestig. Voor ons onduidelijk waarom dit zo is gemaakt maar de kraan van het fonteintje staat open en het water loopt op de vloer. Ik draai het kraantje dicht en de oorzaak is verholpen. Waarschijnlijk heeft de kraan al urenlang aangestaan aangezien de moeder van de jongedame en haar broertjes al rond acht uur in de morgen het huis hebben verlaten en de jongedame al die tijd heeft liggen slapen. Ik laat de waterstofzuigers komen om het water zoveel mogelijk op te ruimen. De politie die met spoed is gekomen praat ik bij over de aangetroffen situatie. De naastgelegen woning op dezelfde verdieping blijkt inmiddels ook waterschade te hebben. De melder en de veroorzaker zullen de schade die is ontstaan samen met de verzekering en de woningstichting gaan opnemen. Als het meeste water is opgeruimd keren we terug naar de kazerne. Voor deze bewoners is het een natte kerst.