Oud en Nieuw

31-12-2020

Ieder jaar heb ik toch wel een bepaalde spanning van wat we rond de jaarwisseling gaan meemaken. Dit jaar ben ik op oudejaarsdag vanaf 18:00 uur de bevelvoerder van dienst en zal tot nieuwjaarsmorgen 8:00 uur de verantwoording hebben over de eerste tankautospuit die uitrukt. Het is ongeveer 17:30 uur als de pieper van zich laat horen. We worden met ons OVR-team (Oppervlakte Reddingsteam) ter assistente van de politie gevraagd. Ondanks dat mijn piket nog niet is ingegaan ga ik met gezwinde spoed naar de kazerne om te kijken welke andere taak ik kan vervullen. Samen met mijn collega's maken we ons razendsnel klaar om uit te rukken met het OVR-team. Zodra we uitrukken horen we van de alarmcentrale dat onze hulp niet meer nodig is. We keren direct terug naar de kazerne en kleden ons op de kazerne weer om. We zijn daar nog mee bezig als opnieuw de pieper van zich laat horen. Er wordt gas geroken in één van de straten van ons dorp. De eerste tankautospuit rukt uit en is al gauw ter plekke. Er wordt inderdaad iets gemeten en Stedin wordt ook ter plekke gevraagd. De bevelvoerder laat weten dat de rest van het opgekomen personeel naar huis kan. Ik ga naar huis om nog even wat te eten.

Inmiddels is mijn eigen piket ingegaan en zal ik vanaf nu verantwoordelijk zijn voor de uitrukken. Rond kwart over acht gaat de pieper opnieuw voor een containerbrand. Alleen de collega's voor de eerste tankautospuit komen op en we rukken al snel uit. Als we ter plekke zijn treffen we een container voor plasticafval die in brand is geraakt. Met één straal wordt deze afgeblust en we pakken het voertuig in. Terug op de kazerne gaat iedereen weer naar huis om de oudejaarsavond in familiekring door te brengen. Helaas wordt er om tien over half twaalf opnieuw alarm gemaakt en ik weet gelijk dat ik ook dit jaar met de jaarwisseling niet thuis zal zijn. We rukken uit voor een buitenbrand die uitgemaakt moet worden voordat het gevaar of overlast zal opleveren. Ter plekke wordt er snel afgeblust en schuiven we de restanten naar de kant van de weg. We pakken in en rijden terug naar de kazerne. Als we het voertuig achteruit de kazerne in rijden is het twaalf uur en start het jaar 2021. We geven elkaar een elleboog en wensen elkaar het beste voor het nieuwe jaar. We vertrekken snel naar huis om ook onze geliefden hetzelfde te wensen.

Rond één uur worden we opnieuw opgeroepen voor het eerste brandje van 2021. Een buitenbrand die voor wat rookoverlast zorgt. We rukken uit en als we ter plekke zijn maken we het kleine brandje met één hogedrukstraal uit. We keren terug en maken het voertuig weer in orde voor een volgende uitruk. Iedereen gaat naar huis om lekker het bed in te kruipen. Rond kwart over vier gaat de pieper opnieuw voor een containerbrand. Als we bijna ter plekke zijn wordt onze aandacht getrokken door een buitenbrand die blijkbaar nog niemand was opgevallen. We besluiten deze brand eerst te blussen en daarna door te rijden naar de containerbrand. Nadat allebei de brandjes geblust zijn keren we terug naar de kazerne. Het voertuig wordt weer in orde gemaakt en we gaan weer naar huis om weer lekker in bed te kruipen. De rest van de nacht blijft het rustig. We kunnen terug kijken op een rustige jaarwisseling die met wat kleine incidenten niet heel bijzonder was.