Paard te water

17-06-2022

Het is vrijdagmiddag net na het middaguur als de pager van zich laat horen. Ik ben op het opleidingscentrum aan het werk en ben dus niet in de gelegenheid om op te komen aangezien het opleidingscentrum minimaal een kwartier van onze kazerne af ligt. Ik kan tegenwoordig op mijn pager aangeven of ik beschikbaar ben of niet. Ik druk op de knop 'afwijzen' en het systeem registreert dat ik niet naar de kazerne kom. Deze middag voer ik gesprekken met cursisten over hun voortgang in de opleiding. Rond 15 uur gaat de pager opnieuw en meld een containerbrand. Ook nu ben ik niet in de gelegenheid om naar de kazerne te gaan en wijs ook deze melding af. Mijn werkzaamheden voor deze dag zijn inmiddels afgerond en ik besluit om richting huis te gaan. Onderweg naar huis gaat de pager opnieuw: Prio 2 Dier te water... in een gebied net buiten onze gemeente. Ik twijfel of ik deze oproep moet accepteren of afwijzen want ik ben nog niet binnen de gemeente. Ik meld me beschikbaar en bel even met de bevelvoerder die dienst heeft. Ik geef aan dat ik bijna in het dorp ben en eventueel beschikbaar. Hij verteld dat ze nog in de brandweerwagen zitten en direct door gaan naar de volgende melding. Als ik op de kazerne kom is daar niemand meer aanwezig. Even later wordt ik gebeld door de bevelvoerder ter plekke die vraagt of ik een collega wil komen aflossen die weg moet. Het paard dat te water is geraakt is lastig te bereiken en er is een kraan besteld om hem eruit te hijsen maar dat duurt even. Ik kleed me om en ga met de dienstauto richting de locatie van het incident. Daar los ik mijn collega af en neem de situatie in me op. Naast de weg is een diep liggende sloot die omgeven is door heel hoog riet. In de sloot staat een grote pony die te water is geraakt. Mijn collega's zijn inmiddels bezig om voorzichtig de pony een paardenbroek aan te trekken om hem met de kraan van de brandweerauto (die er inmiddels is) uit het water te hijsen. Het dier is gestrest en beweegt zich schichtig en dat maakt het voor mijn collega's lastig om de paardenbroek strak aan te trekken. Mijn collega's gaan voorzichtig te werk om zelf geen letsel op te lopen tijdens de inzet. Het lijkt erop dat de banden goed op hun plek zitten en de bevelvoerder geeft het commando te gaan hijsen. Zodra het paard merkt dat hij wordt getild beweegt hij zich wild in de banden. Hierdoor valt het paard terug in de sloot en kunnen we opnieuw beginnen. Ik krijg de opdracht om het van één van mijn collega's over te nemen en kleed me om in een waadpak. Voorzichtig laat ik me naast de pony in het water zakken. Het dier is uitgeput en is gaan liggen. Hierdoor kunnen we de paardenbroek die onder het paard ligt niet gebruiken. Ik besluit streng tegen het dier te doen en hem weer aan te moedigen om te gaan staan. Het dier springt op en springt wild tegen me aan. Gelukkig zit ik aan een lijn en mijn collega trekt me een stukje de steile kant op zodat ik niet onder het paard terecht kom. Het resultaat is dat het dier weer staat en we kunnen opnieuw de paardenbroek aantrekken. Als hij weer strak om het dier vast zit kunnen we opnieuw gaan hijsen. Het gaat een stukje goed...dan slaat het dier wild met zijn achterbenen naar achteren waardoor de achterbanden van de paardenbroek afscheuren. De bevelvoerder geeft het commando door te gaan want de pony hangt nog in de broek.

Even later staat het dier trillend van spanning en stress op de kant. We maken hem los en hij wordt door de eigenaresse weer richting zijn stal gebracht. De klus zit er voor ons op, dus we ruimen alle materialen op en maken alles wat vies is geworden schoon. Tevreden keren we na deze, toch wel bijzondere uitruk, terug naar de kazerne.