Poeder

28-02-2024

Het woensdagmorgen iets voor tien uur als ik samen met mijn vrouw in de dienstauto stap. We gaan even langs bij onze oude werkgever die gevestigd is op het industrieterrein van ons dorp. Ik werk er inmiddels al een paar jaar niet meer en mijn vrouw is vorig jaar van baan gewisseld. We hebben allebei nog steeds goede contacten dus vandaar dat we er af en toe nog eens ons gezicht laten zien. Het bedrijf ligt op een industrieterrein wat redelijk ver van de kazerne, maar nog wel in ons dorp, ligt. Ik heb de dienstauto bij me dus mocht er alarm komen dan kan ik me redelijk vlot richting de kazerne spoeden. Het is gezellig bij onze oude werkgever en we kletsen wat met onze oude collega's. Iets voor half elf gaat de pager: Prio 1 Brand woning (schoorsteen) in een naburige gemeente. Ik ren het pand uit en sprint naar de dienstauto die voor het pand staat. Terwijl ik weg rij wil ik het zwaailicht en de sirene inschakelen. Helaas gebeurd er niets en hoe ik ook op de knopjes druk het blijft stil boven mijn hoofd. Ik zal de rit naar de kazerne als een 'gewone' verkeersdeelnemer moeten afleggen en mag geen gebruik maken van vrijstellingen. Als ik op de kazerne aankom staat de TS inclusief bemanning op me te wachten. De collega's merken op dat het wel erg lang duurde en dat ze al even staan te wachten op me. Er is geen tijd om uit te leggen hoe dit kwam want we moeten ons focussen op de inzet. We rukken iets later dan normaal uit richting het opgegeven adres en ik laat twee manschappen ademlucht omhangen. Zelf hang ik ook om en lees in het kladblok de bijzonderheden over deze melding. Ik lees dat er een poederblusser is gebruikt om de brand te blussen maar dat dit nog niet is gelukt. Vertwijfelt vraag ik me af hoe je een poederblusser kan gebruiken bij een brand in een schoorsteen. Meestal bevindt zich een schoorsteenbrand boven in het rookkanaal en daar kan je niet zomaar met een poederblusser bij. We gaan ter plekke wel kijken wat er precies aan de hand is. Er zou niemand gewond zijn geraakt dus dat is fijn. De autoladder die ook is gealarmeerd voor deze melding draait net voor ons de straat in waar de brand zou zijn. We sluiten achter de autoladder aan als we bij het opgegeven adres zijn aangekomen. De bewoner praat me bij over de situatie binnen. Er zou brand zijn bij de palletkachel die in de woonkamer staat. Er komt nog wat rook uit de woning en ik laat de eerste ploeg een korte verkenning doen in de woonkamer. Zelf doe ik ook even mijn masker op om een korte blik binnen te werpen. De ploeg wil boven verder verkennen maar ik vertrouw het op de begane grond niet en wil eerst een hogedruk straal binnen hebben, als de brand zich verder ontwikkelt dan hebben we water bij de hand. In de woonkamer is het wit van de poeder en de verf van het rookkanaal is er aan alle kanten afgebladderd. Er komt uit het plafond rond het rookkanaal nog rookontwikkeling. Het is voor mij wel duidelijk dat we hier niet te maken hebben met een schoorsteenbrand maar met een brand buiten het schoorsteenkanaal. Op de bovenverdiepingen ontdekt de ploeg geen bijzonderheden.

Foto's: Gerard van Helden

Ik laat een collega van de tweede ploeg zich klaarmaken om in de autoladder naar het dak te gaan om het rookkanaal te inspecteren. Beneden gaat de ploeg aan de gang om rond het rookkanaal het één en ander te slopen. We vinden nog een kleine vuurhaard rond het rookkanaal en voeren dit naar buiten af om het daar verder af te blussen. Het valt me op dat de bewoner die in eerste instantie aangaf dat het goed met hem ging nu op een stoel is gaan zitten en er slechter uitziet. Zijn vrouw blijkt longpatiënt te zijn en wil graag haar medicijnen van binnen hebben om in te nemen. Ik vertrouw het niet zo en in overleg met de collega's van de politie laten we toch een ambulance komen om de bewoners na te laten kijken.

Ik laat via de meldkamer ook een collega alarmeren die ons schone pakken en nieuwe ademlucht kan verzorgen. Daarnaast laat ik ook iemand van de verzekering komen die samen met de bewoners de eerste schade kan opnemen. Het rookkanaal is helemaal schoon dus de brand is echt aan de buitenkant van het kanaal ontstaan. We pakken onze voertuigen weer in en zorgen dat alle gebruikte materialen weer schoon en aangevuld worden. Inmiddels is ook de persoon van de verzekering ter plekke en samen met de bewoners, die na behandeling in de ambulance, thuis mochten blijven gaan we de schade in de woning bekijken. De schade en de chaos is groot in de woonkamer. De poeder is tot alle hoekjes van de kamer en zelfs tot de bovenverdieping doorgedrongen. De nevenschade door het gebruik van een poederblusser is enorm en komt soms maanden later pas aan het licht als elektrische apparatuur plotseling storingen gaan geven. Toch valt het me op dat de bewoners het allemaal heel dapper opnemen. Als we hen sterkte wensen met de afhandeling van de schade krijg ik van de bewoonster een dikke knuffel als bedankje. Met een glimlach op ons gezicht vertrekken we richting de kazerne. Nu nog even uitzoeken waarom het zwaailicht en de sirene van de dienstauto het niet deed.