Schoorsteenbrand

23-02-2019

Het is even na tien uur in de avond als de pieper van zich laat horen. Ik lees de melding en constateer dat er haast geboden is. Gebouwbrand woning (schoorsteen) staat er in mijn pager. Het brandadres is vlakbij mijn eigen woning maar zonder brandweerwagen en persoonlijke beschermingsmiddelen begin ik niet veel. Ik haast mij richting de kazerne en kleed mij samen met de collega's snel om. Als we uitrukken hoor ik dat de autoladder van de buurgemeente ook is vertrokken en ons zal komen assisteren bij deze melding. Schoorsteenbranden kunnen heel simpel, maar ook heel complex zijn. Ik ben benieuwd wat we tegen gaan komen en laat twee manschappen ademlucht omhangen en hang zelf ook om. Via de tablet in de tankautospuit komt diverse informatie naar mij toe en zie ik ook de exacte locatie van het brandadres. Ik herken de woning en weet ook direct wie ik zo als bewoners aan zal treffen. De woning is mij niet onbekend omdat ik als kind hier af en toe kwam om te spelen. Als we ter plekke komen zie ik inderdaad bekende gezichten en beginnen we gelijk aan de klus. Ik heb de brandweerwagen voorbij de woning laten zetten om de autoladder ruimte te geven om op te stellen. Vanuit de schoorsteen zie ik een behoorlijke vonkenregen opstijgen en dat houdt meestal in dat de brand zich bovenin de pijp bevindt. De manschappen controleren in de woning met een warmtebeeldcamera alle plekken waarlangs het schoorsteenkanaal naar boven gaat. Vooral boven in de woning is het kanaal behoorlijk warm. Inmiddels arriveert de autoladder en deze wordt opgesteld voor de woning.

Met elkaar wordt het plan doorgenomen en dan gaat iedereen aan de slag. De haard wordt leeg geschept en buiten afgeblust. Dan wordt de ventilator in de deuropening geplaatst en zachtjes aangezet om zo een beetje overdruk in de woning te zetten. Daarna gaat de bemanning van de autoladder aan de slag om het kanaal te vegen. Door de overdruk in de woning wordt het gruis naar buiten geblazen en vallen de zwaardere brokstukken naar beneden in een zinken emmer. Ondertussen vertelt één van de omstanders dat de bewoner onwel is geworden en een paar huizen verder naar binnen is gebracht. Met enige spoed haast ik mij naar de woning om te zien of er medische hulp voor de bewoner nodig is. Opgelucht zie ik dat de bewoner in goede handen is want een bekende ambulancebroeder (die ook in deze straat woont) heeft al even naar hem gekeken en constateert dat de spanning waarschijnlijk even teveel werd. Ik ga weer terug naar de brandadres en hoor van de bemanning dat het goed gaat en het kanaal schoon is.

Heel de woning wordt nog even nagekeken op warmtebronnen en nagemeten op CO. Alles blijkt in orde en we kunnen dus inpakken. Nogmaals zoek ik de bewoners op en maak even wat afspraken over hoe nu verder te handelen met het rookkanaal. De bewoner vertelt me dat alles van de afgelopen tijd en daarbij ook nog eens de schoorsteenbrand hem even teveel werd. Ik wens hen het allerbeste toe en keer samen met de collega's terug richting de kazerne.