Stank?

30-11-2022

Het is woensdagavond als rond kwart voor negen de pager af gaat. Ik kijk op het display en zie dat we worden opgeroepen voor een stanklucht in één van straten van ons dorp. Een melding die we wel vaker krijgen en waarmee we soms lang bezig kunnen zijn om de oorzaak te achterhalen. Ik bevestig op mijn pager dat ik opkom naar de kazerne en stap in de auto. De centralist heeft de melding ingeschaald als prio 2...rustig aan dus. Ik ben als één van de eerste op de kazerne en zie dat het alarmeringssysteem mij heeft ingedeeld als manschap op de tankautospuit. Als ik ben omgekleed is het nog steeds rustig in de kleedkamer, de andere collega's doen rustig aan en komen één voor één binnen wandelen. Ik stap alvast achter in de tankautospuit en lees met stijgende verbazing het kladblok: Explosie geweest in de woning en een zwaargewond slachtoffer......waarom moeten wij dan rustig opkomen??? Allerlei vragen komen bij mij op en ik besluit het nader bericht even in de kleedkamer te melden. Met elkaar maken we plotseling toch iets meer haast en we gaan toch maar snel op weg richting het incidentadres. De bevelvoerder vraagt twee man om te hangen en de explosiegevaarmeter mee te nemen. Van de centralist horen we dat de ambulance en politie er al zijn en dat we in verband met een vreemde lucht in huis ter plaatse worden gevraagd. Er is een slachtoffer met brandwonden in de woning. Als we ter plekke komen blijkt het op de 7de verdieping van een appartementencomplex te zijn. We nemen de lift en stappen op de 7de uit. In de woning is het een drukte van belang met hulpverleners en wordt het slachtoffer, wat door een te hulp geschoten kennis onder de douche is gezet, precies op de brancard gelegd. De brandwonden zijn duidelijk zichtbaar en maken indruk op me. Voor dit slachtoffer is er nog een lange weg te gaan naar herstel. Zodra het slachtoffer de lift is ingereden en met spoed op weg gaat naar het brandwonden ziekenhuis gaan wij de woning controleren. We meten nog een lage concentratie koolmonoxide in de woning en zetten daarom even de deur naar het balkon open om te ventileren. Ik zie bij de sfeerhaard nog een vloeistof op de grond liggen en vermoed dat het hier gaat om bio-brandstof voor in de sfeerhaard. Waarschijnlijk heeft het slachtoffer de haard willen bijvullen terwijl hij nog aan het branden was. Dit heeft tot een heftige ontbranding geleid met als gevolg diverse brandwonden. Naast de sfeerhaard zie ik wat kerstdecoratie wat ook vlam heeft gevat maar inmiddels gedoofd is. Met een doek ruimen we de bio-brandstof die nog op de grond ligt op en hangen daarna de doek op het balkon zodat deze kan uitdampen. Na nog wat metingen is er voor ons verder niets meer te doen. De politie ontfermd zich over de overige personen die nog in de woning zijn en wij nemen de lift naar beneden. Als we terug rijden concluderen we met elkaar dat dit het laatste was waar we aan dachten toen de pager ging voor een stanklucht. Misschien had de centralist deze melding toch iets anders moeten classificeren. Wij gaan weer over tot de orde van de dag. Het slachtoffer zal nog weken, misschien wel maanden, nodig hebben om te herstellen. Opnieuw hebben we allemaal weer een beeld op ons netvlies erbij.