Uitslaande woningbrand

21-06-2021

Ik schrik wakker van het dwingende piepen van mijn pager die op het nachtkastje ligt. Ik kijk op het display en maak daarna haast om me aan te kleden. De tekst 'prio 1' en 'brand woning' maken direct genoeg adrenaline aan om helemaal op scherp te staan. Dit soort meldingen middenin de nacht maken mij altijd direct erg argwanend. Dit zou zomaar eens een serieuze uitruk kunnen worden. De dienstauto breng me via de stille straten van ons dorp snel op de kazerne. Er wordt snel omgekleed en binnen enkele minuten na alarmering rijden we met de tankautospuit de kazerne uit. Eén van de manschappen leest de regels uit het kladblok van de iPad voor. Het zou gaan om brand op zolder van een eensgezinds woning. Ik besluit om alle manschappen ademlucht om te laten hangen. Ik deel mijn eerste plan op basis van de informatie die we tot nu toe hebben met de mannen achterin. Zodra we de straat indraaien veranderd mijn hele beeld van deze melding op basis van de informatie die ik tot nu toe had. De vlammen slaan aan de voorkant al volledig uit het dak.

De chauffeur brengt de tankautospuit tot stilstand en ik maak ondertussen middelbrand bij de meldkamer. Als we uitstappen is de politie al druk bezig om de bewoners van de naastgelegen panden wakker te maken. Ik spreek met hen af dat zij de woningen aan weerszijden van de brandende woning ontruimen. Alle bewoners van de brandende woning zijn gelukkig buiten. De manschappen zijn inmiddels druk bezig om waterwinning op te bouwen en de eerste rode slangen worden uitgerold. Via de woning van de buren kom ik in de achtertuin en bekijk de situatie aan de achterkant. Ik zie dat de brand hier over heel de breedte van de woning uitslaand is. De woningen aan weerszijden worden bedreigd door overslag. Ik schaal verder op naar grote brand en wil graag een derde tankautospuit ter plekke. De ploeg meld dat ze ook al brand zien via de trap op de 1ste etage van de woning. We besluiten om een aanval te doe via de trap naar de 1ste etage van de woning. De tweede tankautospuit komt inmiddels aan en ik overleg met de bevelvoerder welke taken er gedaan moeten worden. Hij gaat zich richten op de brand aan de achterkant en zal proberen om overslag naar de linker woning te voorkomen. De ladderwagen wordt opgesteld en de derde tankautospuit komt ook ter plekke. Na overleg gaat de derde tankautospuit de inmiddels overgeslagen brand naar de rechter woning tegen proberen te houden. De ploeg binnen laat me weten dat de situatie daar niet meer veilig is en ik besluit hen naar buiten te halen om de bluswerkzaamheden buiten vandaan voort te zetten. In overleg met één van de officieren die ook naar het brandadres onderweg is laten we nog een vierde tankautospuit en een hoogwerker alarmeren. Als de officier van dienst ter plekke is neemt hij de eind verantwoording van mij over. We maken verder plannen hoe we de brand zo snel mogelijk uit kunnen krijgen en hoe we verdere schade aan andere woningen kunnen beperken. De tijd tikt door en het vuur wordt gedoofd. Met man en macht is ook deze 'vijand' weer verslagen. De rook wordt langzaam minder maar daardoor wordt de schade zichtbaar. Drie woningen zijn door brand, rook of waterschade (voorlopig) onbewoonbaar geworden. Door de gemeente en Salvage wordt voor hen vervangende woonruimte gezocht.

De laatste werkzaamheden voeren we samen met de hoogwerker uit. De gevaarlijk liggende dakpannen en zonnepanelen worden verwijderd. Een laatste check of het vuur geheel uit is wordt met de warmtebeeldcamera uitgevoerd. We kunnen inpakken en terug keren naar de kazerne. We hebben deze klus met ongeveer 40 hulpverleners in drieënhalf uur tijd kunnen klaren. Opnieuw ben ik onder de indruk van de slagvaardigheid van onze organisatie. Ik ben dankbaar dat ik onderdeel mag zijn van deze club.