Varken

31-10-2021

Het is zondagmiddag en ik volg thuis online de kerkdienst. Rond de klok van kwart over vijf laat de pager van zich laat horen. Ik sta op van de bank en bekijk tegelijk het tekstbericht in mijn pager. Ik zie dat alleen de bevelvoerder van dienst wordt gealarmeerd voor een dier in de problemen. Omdat ik vandaag bevelvoerder van dienst ben pak ik mijn telefoon en neem contact op met de centralist die mij zojuist heeft gealarmeerd. Ze vertelt mij dat er een varken in het water is geraakt en dat de eigenaar het dier dat over de honderd kilo weegt niet meer op de kant krijgt. Ik verzoek de centralist om ons oppervlaktereddingsteam en een tankautospuit te alarmeren. Zodra ik de voordeur achter me dicht trek gaat de pager opnieuw en worden op deze manier ook al mijn andere collega's op de hoogte gesteld dat ze op de kazerne worden verwacht om een hulpverleningsverzoek uit te voeren. Ik weet uit ervaring dat varkens goede zwemmers zijn dus we hoeven niet al te veel haast te maken om deze viervoeter weer op het droge te helpen. De regen komt met bakken uit de hemel en even later rijden we met ons oppervlaktereddingsvoertuig en een tankautospuit de kazerne uit richting het incidentadres. Ter plekke gekomen moeten we even goed kijken waar het dier zich ongeveer bevindt. De locatie bevindt zich in een landelijke omgeving net buiten ons dorp.

De eigenaar van het dier komt ons bij de weg al ophalen. Ze gaat ons voor via een oprijlaan door een weiland naar een dichtbegroeide waterkant. Als we daar aankomen hoor ik onze zwemmende vriend al rustig knorren. Niets wijst erop dat het dier zich in een vervelende positie bevindt het lijkt er meer op dat het dier een ommetje aan het zwemmen is. De eigenaar legt uit dat het dier waarschijnlijk bij het drinken vanaf de schuine walkant in het water is gerold. Het plan is dat er twee collega's van het oppervlaktereddingsteam te water gaan om het varken op de kant te tillen of duwen. De andere collega's leggen alvast wat slangen en touwen klaar mocht het eerste plan niet lukken. Zodra de collega's zich in het water laten zakken naast het varken komt de eigenaar met een emmer voer naar de waterkant. Hier heeft het varken wel trek in en probeert uit het water te klimmen. Dit lukt inderdaad niet op eigen kracht en daarom beginnen de twee redders het varken te duwen en tillen. Langzaam komt het logge dier uit het water en klimt op de kant. Zonder een bedankje naar zijn redders loopt hij achter de eigenaar aan richting zijn nachtverblijf. We hebben weer een goede daad verricht en gaan ondanks de regen weer opgewekt richting de voertuigen. Daar moet iedereen die bagger en viezigheid aan zijn laarzen heeft worden afgespoten om weer schoon de voertuigen in te gaan. Ook de redders worden helemaal afgespoeld en even later keren we weer terug naar de kazerne. Ook daar moet weer het nodige in gereedheid worden gebracht om een volgende uitruk geen seconde te verliezen. Het zwemrondje van het varken heeft toch twaalf hulpverleners een dik uur bezig gehouden.