Vijf op een rij

28-03-2021

Het is 3:15 als ik wakker wordt van het harde gepiep van mij pager die naast mij op het nachtkastje ligt. Snel druk ik één van de knopjes op mijn pager in zodat het piepen ophoud en niet het hele huis wakker wordt. Ik zie dat het een prio 2 alarmering is voor een containerbrand bij het winkelcentrum. Daar zijn we precies een maand geleden ook geweest en toen stonden er drie papiercontainer in brand. Ik kleed me aan en sluip zo stil mogelijk het huis uit zonder de rest wakker te maken. Als ik op de kazerne kom blijk ik één van de eerste te zijn en besluit als manschap van de eerste blusploeg mee te gaan. Tijdens het aanrijden richting het winkelcentrum hang ik samen met een collega ademlucht om. We lezen op de tablet in de brandweerwagen dat er meerdere containers in brand staan. Als we ter plekke komen is de omgeving van de containers grijs van de rook. Er staan er inderdaad meerdere containers in brand. De papiercontainers staan in betonnen bakken en kunnen via ijzeren deuren uit de bakken worden gereden om geleegd te worden. Ik doe mijn masker voor om te voorkomen dat ik rook in adem en ga gewapend met een driekant sleutel richting de rokende bakken. Er blijken er vijf in brand te staan en ik rij ze allemaal de parkeerplaats op en zet ze keurig op een rijtje om af te blussen.

Met twee hogedrukstralen gaan we aan de slag om alles onder water te zetten zodat de vlammen doven. Het nablussen van de smeulende papieren neemt aardig wat tijd in beslag. De andere collega's gaan alvast zorgen dat we de watertank van de brandweerwagen weer kunnen aanvullen. Ze plaatsen een eindje verderop een opzetstuk op een brandkraan en als we klaar zijn met blussen vullen we de watertank daar weer. Ook de ademluchtcilinders worden gewisseld en zo is alles weer klaar voor de volgende melding. De vorige keer hadden we in dezelfde nacht ook nog een containerbrand een paar straten verderop. We maken gekscherend de grap om daar ook nog maar even langs te rijden. De bevelvoerder geeft opdracht dit ook gewoon even te doen. Stomverbaasd staan we even later bij nog een containerbrand want de container van de vorige keer staat ook gewoon echt in brand. Blijkbaar was dat nog niemand opgevallen op dit tijdstip.

Na de meldkamer te berichten dat we er nog één gevonden hebben gaan we ook deze afblussen. Als we terugkomen op de kazerne maken we alles verder in orde en gaan we alle terug naar huis. Voordat het licht wordt gaan we nog even proberen te slapen.