Vreemde lucht (2)

Het is rond tien over tien in de avond als er wordt aangebeld. Mijn vrouw doet open en even later roept ze me of ik even naar de voordeur wil komen. De buurmeiden van de overkant staan voor de deur en vertellen dat ze vanuit een put aan de overkant van de weg een rare lucht ruiken. Ze hebben vanavond dit al twee keer geroken terwijl ze hun hond aan het uitlaten waren. Ik loop even terug naar de bank om mijn telefoon te pakken en loop met ze mee naar de betreffende put. De dames weten uiteraard dat ik bij de brandweer zit en hebben mij er daarom even bijgeroepen. De lucht blijkt uit een put te komen waar een aantal vertilatiegaten in zitten. Ik hoef niet eens te bukken om te ruiken dat het hier om een gasachtige lucht gaat. Benzine of gas in het riool kan gevaarlijke situaties opleveren. Ik bel de bevelvoerder die op dit moment dienst heeft en leg hem de situatie even uit en hij is het ermee eens dat we hier een tankautospuit gaan laten alarmeren. Ik bel de meldkamer via het nummer dat we als bevelvoerders altijd gebruiken als we telefonisch contact moeten opnemen of een voertuig buitendienst moeten melden. Ik leg de situatie uit en vraag of ze een tankautospuit willen alarmeren. Een paar seconde later gaat de pager aan mijn broeksriem af en verschijnt de melding die ik zojuist zelf heb doorgegeven. Ik bevestig op mijn pager dat ik naar de kazerne kom. Ik stap in de auto en ga richting de kazerne. Het is even afwachten of ik door het systeem wordt ingedeeld voor deze melding vlak naast mijn huis. Op de kazerne zie ik dat ik ben ingedeeld als chauffeur dus kleed ik me om en loop ik richting de tankautospuit. Ik deel met mijn collega's mijn eerste waarnemingen en ga zelf uit van een dumping van benzine in het riool waar deze lucht vandaan komt. Terwijl ik de tankautospuit in de richting van het incident stuur laat de bevelvoerder twee collega's ademlucht omhangen.

Ik parkeer de tankautospuit ongeveer 50 meter vanaf de betreffende put en de collega's gaan op weg met de meter om te onderzoeken of we te maken hebben met een gevaarlijke situatie. Terwijl ik naar de achterkant van de tankautospuit loop om de afzetting te gaan regelen hoor ik de explosiegevaarsmeter al in alarm gaan. We komen dus niet voor niets! Het blijkt dus geen bezinelucht te zijn maar er ergens een gaslekkage. De waardes zijn direct zeer hoog en explosief dus haast is geboden om de omgeving ruim af te zetten. De bevelvoerder schaalt op met officier van dienst en officier bevolkingszorg om samen met hen een plan te maken hoe we dit gaan aanpakken. De meter is door de hoge meting gelijk helemaal van slag en onbruikbaar geworden. We krijgen hem niet meer gereset dus de officier van dienst wordt met spoed ter plaatse gevraagd om een nieuwe meter te brengen. Tijdens het ruim afzetten van de omgeving waarschuw ik mijn eigen dochters dat ze op afstand blijven in verband met het gevaar.

Mogelijk moeten we de woningen in de omgeving nog ontruimen als in het riool het gas zich al heel ver heeft verspreid. Mijn eigen woning staat bijna het dichtste bij dus ook mijn eigen vrouw stel ik even op de hoogte van het risico. Ik loop ook even bij de overburen langs die mij hebben gewaarschuwd en leg de situatie even uit en bedank hen voor hun alertheid en het waarschuwen. Met de meter van de officier van dienst die inmiddels is gearriveerd wordt het riool in de omgeving gecontroleerd. Ook hier worden waardes gemeten die aangeven dat het gas is verspreid in het riool. Er worden putdeksel opengezet om te ventileren. De mannen van het gasleidingnet arriveren en gaan aan de slag om uit te zoeken waar de waardes in de grond het hoogst zijn. Via de officier bevolkingszorg worden er afzethekken geregeld zodat de politie hun post kan verlaten. De hoofdweg door ons dorp blijft afgezet zolang er nog gevaar is. Gelukkig is het inmiddels midden in de nacht en rijd er bijna geen verkeer meer. Een andere overbuurman regelt dat er koffie wordt gebracht voor degene die dat willen. Een plak lekkere cake erbij gaat er ook wel in middenin de nacht. Even later arriveert ook een graafmachine en wordt de grond boven het verwachte lek opengegraven. We blijven de omgeving meten en we zien de waardes dalen. De grond is verzadigd met gas en nu deze wordt opengegraven kan het gas weg. Na overleg met de veiligheidskundige van het gasbedrijf kan de brandweer ook retour naar de kazerne. Het lek is nog niet gevonden maar de waardes zijn zodanig dat het gevaar minimaal is. Bijna vier uur naar alarmering keren we terug naar de kazerne. Even later parkeer ik mijn auto weer voor ons huis. Ik ga snel naar bed terwijl ik erop vertrouw dat de mannen van het gasbedrijf naast mijn huis het probleem met het gas gaan oplossen. Over iets meer dan vier uur gaat de wekker alweer voor een nieuwe werkdag.