Wasmand in brand

27-04-2017

Het is net na het avondeten, op deze gezellige koningsdag in ons dorp, als de pieper van zich laat horen. Na een blik op mijn pager weet ik dat haast geboden is. Woningbrand in één van de straten van het dorp. Onderweg denk ik na over het adres van de melding. Ik ken deze straat goed uit de tijd dat ik nog bezorger was van de plaatselijke supermarkt. De woningen zijn lastig te bereiken omdat ze in hofjes zijn gebouwd. De brandweerwagen voor de deur parkeren zal lastig worden. Op de kazerne kleden we om en snellen we naar de tankautospuit. Onderweg hangen twee manschappen en ik zelf ademlucht om zodat we bij aankomst direct naar binnen kunnen. Tijdens de rit naar het adres zoeken we uit om welke woning in het hofje het gaat. Van de alarmcentrale krijgen we door dat we de woning het best via de straat aan de achterkant kunnen benaderen en daar wacht de melder ons ook op. Als we de straat inrijden staat de melder ons al op te wachten. Ik kijk verbaast want ik herken hem als een voorganger die met enige regelmaat op de preekstoel van onze kerkelijke gemeente staat. Hij vertelt me in het kort dat de brand zich in de badkamer bevind en dat hij de badkamer deur daarom ook dicht heeft gedaan. Een goede handeling van hem want daardoor heeft het vuur minder zuurstof om zich te ontwikkelen. Daarna is hij samen met zijn vrouw en schoonmoeder, waar hij op bezoek is, naar buiten gegaan. We betreden met een hogedrukstraal via de achterdeur de woning en gaan op zoek naar de badkamer. Bij het openen van de badkamerdeur komen dikke rookwolken ons tegemoet. Met de warmtebeeldcamera ontdekken de manschappen de vuurhaard. Het betreft een wasmand waarin enig wasgoed in brand staat. Eén van de manschappen ziet verderop de voordeur en stelt voor om de wasmand via de voordeur naar buiten te brengen en daar af te blussen. Een prima idee, want dat scheelt waterschade.

Buiten wordt het kleine brandje afgeblust en de rest van de woning wordt daarna geventileerd. De vraag die wij ons nu stellen: Hoe kan het wasgoed in brand zijn geraakt. De melder was al een uur bij zijn schoonmoeder op bezoek en er is niemand in die tijd in de badkamer geweest. Ik besluit brandonderzoek te laten komen en bestel ook gelijk Salvage om de oude bewoonster bij te staan in de schade afhandeling. Brandonderzoek stelt een onderzoek in en praat met de oude bewoonster. Hij vermoed dat er een pannenlap in de wasmand heeft gelegen, die waarschijnlijk een klein beetje heeft geschroeid, toen hij vlak voor dat de melder op bezoek kwam in de wasmand is gegooid. Na dat we de woning hebben nagemeten op koolmonoxide kunnen we alles weer inpakken. Salvage is terplekke om de oude bewoonster te helpen met schade in kaart te brengen. Wij keren terug naar de kazerne en gaan dan weer snel op pad om ook het avondprogramma van deze koningsdag mee te maken.