Waterongevallen

12-02-2023

Het is midden in de nacht als ik wakker schrik van de dwingende pieptoon van de pager die in de oplader op mijn nachtkastje staat. Automatisch druk ik gelijk de keuzeknop 'Opkomen' in en begin me aan te kleden. In de seconden die volgen begin ik steeds meer wakker te worden en kijk nog eens goed naar de melding: Prio 1 Persoon te water… in de stad niet heel ver buiten onze gemeente. Het voertuignummer van onze waterongevallen voertuig staat in het bericht dus worden we gevraagd daarmee uit te rukken. Onderweg naar de kazerne denk ik nog even aan de laatste melding die we hadden. Dit was ook een persoon te water in een naburige gemeente. Dit bleek een man te zijn die de rivier was ingelopen. Toen de collega's nog onderweg waren werden ze alweer terug gestuurd omdat de persoon alweer op de kant was. Misschien lig ik over niet al te lange tijd ook weer in mijn bed omdat onze hulp niet meer nodig is. Als ik op de kazerne kom zie ik op het alarmeringsscherm dat er voldoende mensen opkomen om uit te rukken. Ik heb dienst als bevelvoerder en stap alvast in het voertuig om te lezen wat er in het kladblok staat. Terwijl de zwemmers zich omkleden lees ik in het kladblok dat er een persoon in het water ligt tussen een schip en de kant. De omstanders krijgen hem er niet uit en hebben de hulpdiensten ingeschakeld. Ik zie dat er ook een duikteam en een tankautospuit zijn opgeroepen en weet uit ervaring dat die heel snel op deze locatie kunnen zijn. We zijn inmiddels een paar honderd meter uitgerukt als we het bericht krijgen dat de eerste tankautospuit de persoon op de kant heeft. We keren terug en maken alles weer uitrukgereed. Ik doe de administratie en vertrek even later weer richting huis. Helaas is het bed net te ver afgekoeld…het opwarmen begint weer opnieuw.

Het is twee dagen later als net na het avondeten de pager opnieuw afgaat. Ik zie dezelfde tekst in de pager staan als bij de vorige twee meldingen: Prio 1 Persoon te water. Het adres is ditmaal in onze naburige gemeente. Ook ditmaal wordt ons waterongevallen voertuig opgeroepen. Met spoed begeef ik me richting de kazerne en daar maken we ons opnieuw klaar voor een inzet. Zodra de zwemmers zijn omgekleed en in het voertuig zitten rukken we uit richting het opgegeven adres. Er zou een persoon van de brug zijn gesprongen in de rivier. Ik weet dat dit één van de drukst bevaren rivieren van ons land is dus dat we ook te maken hebben met veel scheepvaart. De verschillende uitrukkende voertuigen worden door de meldkamer aangestuurd naar beide zijde van de rivier. Van het duikvoertuig horen we dat het slachtoffer aan de kant van de stad in het water ligt. Dit wordt ook opgemerkt door diverse politie eenheden die inmiddels ter plaatse zijn. Ik besluit dat wij met ons voertuig ook naar de kant van de stad rijden om daar eventueel te assisteren. De chauffeur geeft het voertuig flink de 'sporen' en zo bereiken we na een aantal minuten ook de locatie van het incident. Via het incidentenkanaal horen we dat er een duiker bij het slachtoffer is en dat het slachtoffer nog bij kennis is. Als we aankomen en ik uitstap, ruik ik dat de remmen en banden van ons voertuig het behoorlijk te verduren hebben gehad tijdens de rit. Het slachtoffer wordt precies op de kant geholpen door de eenheden die al ter plekke zijn. Ik kijk in het gezicht van een nog zeer jong persoon en vraag me af wat er allemaal is gebeurd in het leven dat je doet besluiten om van een brug in de rivier te springen. Ik zal het waarschijnlijk nooit te weten komen. Gelukkig is de persoon op tijd gered en hoop ik dat er een herstel traject kan beginnen. Onze hulp is hier niet meer nodig dus stappen we weer in het voertuig en beginnen op een rustig tempo aan de terugweg naar de kazerne. Eenmaal terug op de kazerne maken we ons voertuig in orde. De komende twee dagen staat ons voertuig op een andere kazerne i.v.m. onderhoud aan het voertuig van de andere post. Ik maak de administratie in orde en keer weer terug naar huis.


Denk je aan zelfdoding of maak je je zorgen om iemand? Praten over zelfmoord helpt en kan anoniem via de chat op www.113.nl of telefonisch op 113 of 0800-0113


Het is één dag later als net voor het avondeten de pager opnieuw gaat. En voor de vierde keer staat er de tekst: Prio 1 Persoon te water, alleen nu in ons eigen verzorgingsgebied. Heel even vraag ik me af waarom alleen onze tankautospuit wordt opgeroepen maar dan herinner ik me dat ons waterongevallen voertuig voor twee dagen op een andere kazerne staat. Er is nu een ander team opgeroepen om ons te assisteren. Op de kazerne bemannen we snel de eerste tankautospuit en rukken we uit naar het opgegeven adres. Het is opnieuw aan dezelfde rivier als waar we gisteren stonden alleen nu een paar honderd meter dichterbij voor ons en daarom ook in ons eigen verzorgingsgebied. Ik zie dat er kinderkleding is gevonden aan de kant van het water wat erop kan duiden dat er mogelijk iets aan de waterkant heeft afgespeeld. We komen als één van de eerste eenheden ter plekke en boven ons hoofd cirkelt er al een politiehelikopter. Ik ren naar de waterkant en constateer inderdaad dat daar wat kleding ligt. De politie vindt een eind verderop een leegstaande kinderwagen. Samen met de duikploegleider heb ik kort overleg en omdat we te erg twijfelen of er wel of geen personen te water kunnen liggen gaan we uit van het ergste en besluiten we grootschalig in te gaan zetten. Ik vraag de meldkamer om via Rijkswaterstaat te regelen dat de scheepvaart via de andere zijde van de rivier gaat varen zodat de duikers te water kunnen. Er komt een tweede duikteam, een oppervlakte reddingsteam, een brandweerboot en een boot van de KNRM ter plekke. De politiehelikopter zoekt met hun camera's de kanten van de rivier af maar zien niets bijzonders. Samen met de OVD besluiten we vanaf de melding een uur (het gouden uur) te zoeken naar slachtoffers in de rivier. Er komt ook nog een sonar-team ter plekke die onderwater mee kunnen zoeken. We vinden niets en pakken na een uur al onze materialen weer in en gaan terug naar de kazerne. We zullen waarschijnlijk nooit weten wie de kleding en de kinderwagen er hebben neergelegd of gezet.