Wateroverlast
Het is maandagavond rond kwart over zeven. De digitale oefenavond staat op het punt om te beginnen als de pieper af gaat.' Prio 2 Wateroverlast' verschijnt er in het display van mijn pager. Na een week met flink veel vorst is vandaag de dooi ingevallen. Ik koppel in mijn hoofd deze melding dus ook gelijk aan een gevalletje, kapot gevroren leiding die nu aan het ontdooien is. Of dit ook zo is zal zo dadelijk moeten blijken. Op de kazerne kleden we ons om en ik stap achterin de tankautospuit om deze uitruk als manschap mee te gaan. Het adres is ons bekend van de vele (vaak loze) automatische brandalarmen die we hier in het verleden hebben gehad. Het betreft een zorginstelling waar bewoners onder begeleiding wonen. Onderweg krijgen we meer informatie. Er zou een leiding van de boiler gesprongen zijn (dus geen kapotgevroren leiding) en er loopt kokend heet water door het pand. Het water loopt door de meterkast naar beneden en de stroom zou al uitgevallen zijn. Als we ter plekke komen zien we beneden al wat water langs de ramen lopen. Eén van de begeleiders vertelt de bevelvoerder wat er gebeurd is. We krijgen de opdracht om te zorgen dat het water dat door de meterkast loopt op te vangen zodat er geen verdere kortsluiting kan ontstaan. Met wat vuilniszakken schermen we de groepenkasten af van het stromende water en zorgen ervoor dat we daarbij niet worden geëlektrocuteerd. De bevelvoerder neemt zelf boven een kijkje en zorgt in overleg met de andere ploeg dat de hoofdkraan wordt dichtgedraaid. Ondertussen besteld hij bij de kazerne waterstofzuigers om de grootste wateroverlast alvast op te ruimen. Ook wordt er iemand van woningbouwvereniging geïnformeerd en de energieleverancier ter plekke gevraagd. Onder onze werkzaamheden kletsen we gezellig met de bewoners die nieuwsgierig komen kijken wat er allemaal aan de hand is. Ondanks de vervelende situatie kan het soms toch erg gezellig zijn. De collega's met de waterstofzuigers melden zich en we gaan aan de slag om het water uit het gebouw te zuigen. De persoon van de woningbouwvereniging meld zich en gaat samen met de bevelvoerder op zoek naar een mogelijkheid zodat de bewoners toch nog water kunnen gebruiken om te douchen en de wc door te spoelen. Die mogelijk wordt gelukkig gevonden en even later kan het water weer op bijna het hele gebouw. De energieleverancier komt ter plekke en bekijkt de waterschade aan de meterkast. Hij constateert dat er veel water in de meterkast is gelopen en hij het hele pand waarschijnlijk van de stroom gaat halen. Onze werkzaamheden zijn klaar en inmiddels zijn er voldoende andere instanties om de verantwoordelijkheid van het incident over te nemen. De bevelvoerder overlegd nog even met de officier van dienst om wat zaken af te stemmen. Daarna kunnen we weer terug richting de kazerne. Ook kleine klussen kunnen dankbaar en zeer nuttig zijn. Op de kazerne maken we alles weer uitruk gereed voor de volgende inzet. Wat zal dat zijn? Gelukkig weten we dat nooit.......dat houdt de spanning erin!