Woningbrand

07-07-2019

Het is zondagmorgen rond de klok van kwart voor tien als de pieper afgaat. Ik veer op uit de bank en bekijk tegelijk mijn pieper wat de melding is. Woningbrand....etage: 6 in een bekende straat in ons dorp. Ik stap de auto in en ondertussen draaien mijn gedachten op volle toeren. Op weg naar de kazerne loop ik voor mezelf nog even de punten langs waar ik aan moet denken bij brand in een flat. Omliggende woningen.....Hoe krijg ik water bij de brand (slang ophijsen of gebruik maken van een eventuele droge blusleiding) Op de kazerne zijn we heel snel compleet om uit te rukken. Ik lees in het kladblok dat er brand zou zijn in de woonkamer. Ik besluit direct op te schalen naar middelbrand zodat we snel voldoende mankracht ter plaatse hebben. In de rit die volgt zijn we druk met het omhangen van ademlucht en bedenken we een plan van aanpak. Achterin worden de taken verdeeld door de ploeg zodat we straks direct weten wie wat gaat doen. Als we ter plaatse komen en ik omhoog kijk zie ik op het eerste gezicht nog niet zoveel bijzonders.

Wel staan er op de galerij van de 6de etage (bovenste) diverse mensen. Ik geef de aanvalsploeg de opdracht om een redlijn mee te nemen en de waterploeg om de 1ste hogedrukslang gereed te maken om zo omhoog te hijsen. Na een beklimming van 12 trappen komen we op de galerij van de 6de etage. Halverwege de galerij passeer ik een jong stel in hun nachtkleding. Ik sla in eerste instantie even geen acht op hen en loop door naar een wat oudere dame die voor de deur van de voorlaatste woning sta. Inmiddels zie ik wat rook uit de deur van de laatste woning komen.

Twee agenten die ook op de galerij staan vertellen me dat het de laatste woning betreft waar een brand woedt in de woonkamer. Ik richt me op de oudere dame en ga er even vanuit dat zij de bewoonster is van de brandende woning. Ze vertelt me dat er nog 2 katten bij haar binnen zijn. De aanvalsploeg is inmiddels al bezig om de hogedrukstraal omhoog te hijsen en even later ligt er voldoende slang op de galerij om de woning te betreden. De ploeg gaat de gang in richting de woonkamerdeur die door de bewoner is gesloten. De waterploeg die inmiddels boven is krijgt de opdracht om te zoeken naar de 2 katten die nog in de woning zouden zijn. Ik overleg met de 2de bevelvoerder zodat we ook de omliggende woningen controleren of daar nog wat aan de hand is. De ladderwagen vraag ik om een check te doen op het dak van de flat. De ploeg die de brand aan het bestrijden is meld dat het vuur gedoofd is. De andere ploeg geeft aan geen katten te kunnen vinden maar brengen wel een vissenkom naar buiten. Ik ga naar buiten en spreek de oudere dame aan dat we geen katten kunnen vinden. Ze wijst op de deur van de naastgelegen woning en zegt: 'Die zitten hier binnen' Ik grinnik en begrijp de verwarring, ze is de buurvrouw. Ik vraag één van de agenten wie dan wél de bewoners van de woning zijn waar de brand was. Ondertussen breng ik via de portofoon de ploeg binnen op de hoogte dat er niet meer gezocht hoeft te worden naar de katten. De agent wijst mij op het jonge stel in nachtkleding op de galerij wat nog steeds onze verrichtingen gadeslaat. Ik vraag hen naar de oorzaak van de brand. Ze halen hun schouders op en vertellen dat ze wakker schrokken van de rookmelder. Nadat de bewoner had geconstateerd dat er geen redden meer aan was in de woonkamer heeft hij de deur gesloten en zijn ze naar buiten gegaan. Later is hij nog even terug geweest om de kat te halen die nog binnen was. Hierbij heeft hij rook ingeademd waar hij ook last van heeft. Ik besluit een ambulance te laten komen om hem na te laten kijken. Ik overleg met de (OVD) Officier van Dienst over de verdere afhandeling: Salvage, Woningbouw, Brandonderzoek en nieuwe bluspakken voor de ploeg van de 1ste tankautospuit. De OVD zal deze zaken gaan organiseren zodat wij de werkzaamheden in de woning verder kunnen afronden. De bewoner wordt meegenomen ter controle naar het ziekenhuis. En wij gaan alle materialen inpakken en schoonmaken. De schade in de woonkamer is enorm en het huis is voorlopig onbewoonbaar. Gelukkig heeft de rookmelder persoonlijk leed kunnen voorkomen.